torsdag den 9. april 2015

En anden slags historie

Jeg elsker historier. Uanset om jeg læser dem, selv skriver dem, ser dem på en skærm, eller selv skaber dem gennem design. Jeg kobler helt klart bedst af og hygger mig når noget indeholder historier. Og det gælder også en hel anden slags historie, nemlig computerspil.



 

Ja umiddelbart tænker man måske ikke historier når man høre ordet computerspil, men det er faktisk det, det handler om for mig. Jeg elsker de computerspil som får mig inddraget i et eller andet univers, fantasy eller historisk, eller bare en moderne fortælling. Computerspillene har formået at virkeliggøre historierne på et mere fysisk niveau hvor man aktivt gør nogle handlinger der driver historierne, frem for den meget stille læseposition. Så det her indlæg er for de spil der har underholdt mig og fortalt mig en anden type historie fra jeg var barn.

Ja computeren kom til da jeg var barn og jeg husker tydeligt at de første spil var sådan noget som tetris man spillede i dos. Eller 'Wolfenstein' hvor man kæmpede imod nazisterne. Det er helt vildt at se hvordan det så ud dengang. (Det var dengang spillet var på en diskette)






Jeg husker tydeligt at jeg sad flere timer og kiggede min søsters kæreste over skuldrene da han spillede 'Monkey Island' - til min søsters irritation. Et adventurespil om at være pirat, og vinde sin elskede, den yderst viljestærke guvernørdatteren, tilbage fra den onde Le Chuck. Et spil med latterkrampende humor og gådeløsninger, og man bare levede sig totalt ind i historien. Spillet er fået et visuelt make-over siden, og der er blevet lavet nye udgaver og jeg har elsket at spille dem alle. Dog faktisk helst med min mand bag tastaturet og mig der kigger over skuldrene. Ellers så er det jo næsten ikke det samme.








Noget af de spil jeg har spillet mest, og købt hver gang der er kommet en ny udgave har blandt andet været disse tre som jeg har fulgt helt fra begyndelsen, Civilization købte jeg stadig indtil det nye introducerede en fremtidsverden jeg ikke kunne forene mig med. Ages of Empires duer kun 2'eren og Mytholgi. Heroes har jeg fortsat købt de nye, men særligt 2, 4 og 5 elsker jeg. Det er ikke meget historie de fortæller, men de formår at drive mig ind i et historie univers hvor jeg kan elsker at tilbringe min tid.





Det samme gør sig gældne da Sims kom frem. Jeg havde spillet lidt Simfarm, men glemte alt om det da man pludselig kunne spille far, mor, og børn - eller kvinde og karrierer eller hvad man nu synes var sjovt. Sims fortæller heller ikke en historie som sådan, men den skaber en verden og et rum hvor der er plads til sine egne. Og det har jeg nydt rigtig meget.



 

Dog findes der et historie-fortællende Sims spil som jeg også har brugt meget tid med. Sims medieval er sat i en middelalder verden, og med små historier og quests.





Harry Potter oplevelsen var stor for mig, og det både med fanfiction skriblerier, og læsninger, og computerspil. Harry Potter computerspillene gjorde verdenen endnu mere virkelig for mig. Jeg elskede at gå op af Hogwarts de lange korridorer, være med til timerne, svinge tryllestaven og samle multismagsbønner.




Desperate Housewives spillet var fantastisk, og jeg har med lys og lygte ledt efter flere spil som dette, men det har været ret svært. Det er svært at forklare hvorfor det er så fantastisk. Man er selv en desperat husmor, med en fortid man ikke kan huske. Det var bare en fornøjelse at lede efter svar på sin fortid, samtidig med at man kunne lave mad, lave vasketøj og sociale events.





Det absolut fedeste spil jeg nogensinde har spillet er Baldurs Gate. Bogserien Throne of glass minder mig en lille bitte smule om hvordan det var at spille spillet. Jeg elskede universet. Jeg elskede at bruge sværd og magi. Kæmpe mod drager og andre monstre. Historie var der faktisk også, og jeg nød at man kunne spille kvinde og have en lille romance kørende også. Jeg elskede mere end noget andet at universet var opbygget omkring d&d (som igen er opbygget omkring Tolkiens univers). Nogle af folkene bag har lige udgivet et spil der hedder 'Pillars of Eternity' og det skal jeg helt klart spille!






Da Baldurs Gate kun findes i en 1'er og 2'er, og det efterhånden har mange år på bagen har jeg selvfølgelig også søgt efter andre spil lignende. Og jeg har haft held ved Dragon Age spillet. 3'eren er lige udkommet, og det hygger jeg mig gevaldigt med i øjeblikket.




Adventure spil er de spil der har mest historie i sig. Der er telltale games helt klart førende indenfor at producere den type spil. De er i øjeblikket i gang med 'Game of Thrones' spillet, og det varer nok ikke så længe før mig og min mand sætter os ned sammen og spiller det. Ligesom vi sammen har spillet disse tre spil. (På rigtig Monkey Island stil) Der er noget hyggeligt ved at vi oplever de her historier sammen, og de er virkelig alle tre fantastiske. Jeg elsker The Wolf Among Us (bygger på fables tegneserien) og Back to the future (gid de dog ville lave flere af dem snart). Wallace & Gromit's var bare noget så super hyggelig og cute at spille.





Det var de computerspillede historier der har betydet mest for mig mine barndom, teenageår og helt op og til og med i dag. Alle disse spil kunne jeg stadig finde på at spille i dag, ja selv Wolfenstein, bare af rent nostalgiske årsager - det troede jeg egentlig ikke jeg ville, men så så jeg de har lavet en ny udgave af spillet. Men jeg er lidt i tvivl om det er et remake, hvis det er helt nyt, så er det ikke noget ved. Det skal være det samme. :0)

Hvad med jer? Er der nogen af jer der også spiller historier?
 
SHARE:

6 kommentarer

  1. Jeg skulle lige til at foreslå 'The Wolf Amongst Us', indtil jeg så, du havde spillet det. Jeg har prøvet flere Telltale-games, og TWAU er klart det af spillene, hvor jeg faktisk føler, mine valg påvirker handlingen. Megafed stemning i spillet.

    Jeg spiller pt. Dragon Age 2 (og ender sikkert med at købe 3'eren, når jeg har gennemført 2'eren). Elsker god fantasy og har også tidligere hygget mig med Neverwinter Nights 1+2.

    I øjeblikket spiller gemalen og jeg Borderlands - the Pre-Sequel, men vi gennemfører det nok snart og mangler derfor et nyt co-op spil. Kan du anbefale nogle? (vi har tidligere spillet bl.a. Orcs Must Die 2, Borderlands 2 og Forced).

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg er fuldstændig enig, der er en hel fantastisk stemning i 'The Wolf Among us' - jeg håber de laver flere der bygger på fables.

      Jeg fik aldrig spillet Neverwinter Nights, jeg var ikke helt vild med styringen af spillet, efter at jeg havde spillet Baldurs Gate, men jeg har hørt rigtig meget godt om det.

      Og nej desværre jeg kender ikke rigtig til så mange co-op spil, jeg kender faktisk kun dem du selv nævner. :0)

      Slet
  2. Uh, jeg har selv Civ5, Sims 3 og Desperate Housewives. Jeg elsker de spil! Jeg er ikke god til sådan noget med at skyde ting, så strategi og mere hverdagsagtig handling passer bedre til mit tempo :P
    Telltale-games har for øvrigt lavet en Game of Thrones serie - ligesom Wolf Among Us og The Walking Dead. Serien er ikke færdig endnu, men den er vist på episode 3, mener jeg. Hvis det skulle have interesse. Jeg har også hørt gode ting om Life Is Strange, men min bette bærbar kan ikke køre spillet xD

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg glæder mig rigtig meget til at spille Game of Thrones spillet. Vi venter på at de frigiver alle episoder, for vi gider ikke vente den her gang som vi gjorde det med Wolf Among Us og The Walking Dead. Jeg skal helt klart se nærmere på 'Life is Strange'! Tak for tippet.

      Slet
  3. Jeg spiller sjældent computerspil, men når jeg sådan ser, hvad du har spillet, er der nogle stykker som jeg kan genkende og som jeg også har spillet før i tiden. Min favorit — og det spil jeg uden at tøve smider mine penge efter — vil nok altid være Dragon Age spillene, selv om jeg endnu ikke har haft chancen for at spille Inquisition endnu, da min bærbare ikke kan køre det, så er jeg simpelthen så begejstret for universet og karaktererne. Og så er RPGs bare generelt en genre, jeg synes er mere tiltalende, fordi man selv kan være med til at påvirke historien, hvilket gør det lidt sjovere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg er helt enig. Det er som om man er meget mere inddraget i historien og i spillet generelt når man spiller 'Dragon Age'. Jeg elsker det. Det er en fantastisk kombination af historie og slås med sværd og magi. :0)

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig