onsdag den 20. maj 2015

Den hvide væbner

Den hvide væbner

Forfatter:
Serie: Den hvide væbner #1
Målgruppe: Børn, 11 +
Genre: Fantasy
Udgiver: Turbine forlaget


















"Den hvide væbner" er første bind i serien om hestehandlerens datter, Nara, som kun drømmer om at blive ridder. Men kan det overhovedet lade sig gøre, når man hverken er adelig, rig eller en dreng? Hun har ikke oddsene med sig, men Nara er både stædig, viljestærk og lærenem, så da hun får chancen for at komme med til optagelses-prøverne, sadler hun sin fars eneste hingst og rider af sted. Det bliver starten på et spændende eventyr, hvor hun både skal knokle, vise sit værd og vælge det rigtige, indtil hun – måske – får en belønning dybt inde i Dværgenes Bjerg.



Bogen mindede mig glædeligt om Cecilie Ekens serie om Eriann og Vidar, og på nogle områder også 'Skammerens datter', men efter at have læst de første par sider, er det tydeligt at bogen her er til en lidt ældre målgruppe. Der er lidt mindre aktion og lidt mere fokus på hovedpersonen og indre konflikter.

'Den hvide væbner' er en fantasy historie der kunne foregår i et hvilket som helst middelalder univers. Der er ikke den store verdensopbygning, og jeg føler generelt at der er en distance mellem teksten og mig. Det er som om hovedpersonen ikke rigtig vil lade mig komme ind.

Jeg elsker ellers ideen med hovedpersonen, Nara. Hendes historie vil nogle nok mene har feministisk karakter, det har det måske også, jeg føler bare at selvfølgelig skal det være sådan. Selvfølgelig kan Nara blive ridder selvom hun er en pige.

Men hvor jeg dog nød den søde lille fantasy fortælling - og jeg glædes over at der findes flere og flere af sådan nogle bøger på markedet. Og jeg kommer helt sikkert til at følge Nara, i de næste par bind i serien.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig