tirsdag den 19. maj 2015

Hvor intet bryder vinden

Hvor intet bryder vinden

Forfatter: Leonora Christina Skov
Genre: Spænding, samtidsthriller
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Politikens Forlag


Tak til Politikens Forlag for anmeldereksemplaret





















Syv danske kunstnere og forskere får et frit arbejdsophold af en gådefuld velgører på den ubeboede ø, Stormø. De glæder sig til en måned langt fra alting, men det overrasker dem alligevel at blive indlogeret i et glashus uden kontakt til omverdenen og uden mulighed for at komme væk. Stemningen bliver hurtigt anspændt, og da en af dem forsvinder i skoven, og en anden falder i døden, indser resten, at noget er helt galt. Er der en morder iblandt dem? Og hvem er næste offer? Snart fletter deres livshistorier og dybeste hemmeligheder sig ind i hinanden, og en større historie om besættelse, udnyttelse og personligt ansvar tager form.

HVOR INTET BRYDER VINDEN er en samtidsthriller inspireret af de klassiske mysterier og et portræt af syv meget forskellige mennesker, der bliver tvunget til at se deres fortrængninger i øjnene.




'Hvor intet bryder vinden' er helt igennem en fantastisk bog. Jeg var en smule nervøs over genren,  da det lød meget hen af krimi/thriller, men jeg synes bare beskrivelsen lød så utrolig spændende, at den måtte jeg bare læse. Jeg blev enormt, enormt positivt overrasket, da det viste sig at være en bog som var lige noget for mig. Den handler nemlig mere om mennesker end noget andet.

Det er lang tid siden jeg har måtte blive oppe om natten for at læse en bog færdig. Jeg tror man bliver hærdet i at lade en bog ligge når man har været igennem så mange som mig. Jeg plejer altid at kunne lade en bog ligge uanset hvor spændende den næsten måtte være, men her var jeg fuldstændig drevet af at vende hver en side.

Jeg er dybt imponeret over den research der har gået forud for bogen, da der er masser af interessante informationer at hente, samt forfatterens egenskab til at kunne adskille disse karakterer og samtidig gør de ret usympatiske mennesker meget menneskelige så man kan relatere til dem alle, i forskellige grader. Jeg elsker at bogen indeholder så mange menneskelige relationer og høre deres holdninger til hinanden - som virkelig giver bogen et fantastisk nuanceret lag og en enorm dybde. Sammenhængen mellem karakterne er en sand genistreg, der blomstre i bogens aller sidste sider. 

Leonora Christina Skov er kendt for at have mange meninger, hvilket jeg synes er enormt fedt. Derfor synes jeg også det er vildt forfærdeligt at høre hun har måttet trække stikket på de sociale netværk og på debatfronten for at skrive den her bog. Fantastisk bog hun har skrevet ja, men jeg kan ikke forstå hvorfor vi læsere ikke kan være bedre til at adskille litteratur og forfatternes holdninger. Det er utrolig synd, for det kunne være fantastisk at have flere forfattere herhjemme til at deltage i debatter. Så jeg var spændt på bogen, da det var mit første møde med forfatterens litteratur, men jeg må sige at jeg er dybt imponeret og bogen har virkelig sat sig fast hos mig, så jeg skal helt klart have gravet mere af hendes litteratur frem. Så en helt igennem, fantastisk, fantastisk bog, som jeg kun kan anbefale i meget rosende vendinger.

  
SHARE:

6 kommentarer

  1. Åh, sikke en anbefaling! Den vil jeg glæde mig til at læse :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal du tage at gøre! Jeg synes i hvert fald det er dejligt forfriskende når en dansk forfatter leverer sådan en historie som denne.

      Slet
  2. Hvor lyder den bare god! Jeg har endnu ikke læst noget af Skov, men hun skulle være helt fantastisk :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det her var også min første Skov bog, da jeg nok før har haft et andet indtryk af hvilke type bøger det var hun skrev, men nu vil jeg bare rigtig gerne læse mere!

      Slet
  3. Hvor vokser denne bog virkelig på mig. Jeg havde afskrevet den (og egentlig nok også i det hele taget Skovs forfatterskab) helt fra før, den overhovedet udkom Men jo mere jeg læser om den, og jo flere gode anmeldelser den får, jo mere nysgerrig bliver jeg. Bogen lyder jo egentlig meget god :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig, jeg havde også en ide om at Skovs bøger måske var sådan nogle af de der danske nogen jeg altid lige skal tage tilløb for at læse, men bogen har meget mere at byde på en jeg havde troet.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig