onsdag den 6. maj 2015

I et hav af lyseblå skjorter

I et hav af lyseblå skjorter

Forfatter: Amanda Holman Brogaard, Susanne Holman
Genre: Faglitteratur / biografisk
Målgruppe: Alle
Udgiver: Nyt nordisk forlag



Tak til Nyt nordisk forlag for anmeldereksemplaret


















Skoleuniformer, sovesale, traditioner og Harry Potter-romantik

Herlufsholm Kostskole er en skole omgærdet af mange myter og mystik - men hvordan er det i virkeligheden at være kostelev på Herlufsholm, og hvilke tanker gør man sig som mor, når ens datter bekendtgør, at hun vil på kostskole?

Kostelev Amanda Holman Brogaard og hendes mor Susanne Holman beskriver ud fra deres udgangspunkt som ´almindelig familie´, hvordan de har oplevet kostskolelivet hver deres side af kostskolens mure. En subjektiv og vedkommende fortælling om, hvordan det er som teenager at have valgt at gå på kostskole, og hvordan det rører en mor at se sin datter forvandle sig fra pigen derhjemme til herlovianeren, man kun ser i weekenderne.




Herlufsholm har i langt tid fascineret mig. Både på grund af nysgerrigheden omkring kostskole miljøet men også i høj grad det historiske aspekt. Harry Potter romantik som der står i beskrivelsen, ja det er det i høj grad. Jeg spurgte om jeg måtte anmelde bogen af to årsager - min interesse for Herlufsholm og danske slotte og herregårde (som jeg har lavet min grafiske eksamens opgave omkring) men også af research grunde. Min hovedperson i en af mine bøger er nemlig netop afsluttet et Herlufsholm kostskole-forløb.

Bogen beskriver Amanda og Susannes oplevelse af Amandas tid på Herlufsholm - fra deres synspunkt som en helt almindelige familie. Bogen er fyldt med skønne billeder, der ikke detaljeret viser Herlufsholm, men til gengæld formår at vise os stemningen på kostskolen gennem kameralinsen. Billederne fortæller en masse om glæde, ungdom og historie.

Bogen er generelt ikke så detaljeret eller informativ omkring skolen og research mæssigt får jeg ikke så meget ud af de fysiske beskrivelser. Beskrivelserne virker generelt ikke til at følge en rød tråd, men til at være spredte tanker.

Jeg kunne godt have ønsket mig et mere nuanceret billede af de to forfattere. Man er ikke på nogen måde i tvivl om hvad det er de to forfattere gerne vil fortælle. Amanda vil virkelig gerne efterlade et indtryk af at hun er god til at skrive. Hvilket hun gør ved gentagende gange at skrive hun er god til stil og vise ved at indsætte stemningstekst rundt omkring i bogen. Susanne virker til at ville forsvare hvorfor hun som venstre orienteret er så opsat på at Amanda skal forblive kostskoleelev, og tydeliggøre at hun kun gør det der er bedst for Amanda. Ulempen ved at det skinner så tydeligt igennem er at det virker meget forceret, og det er lidt synd for bogen.

'I et hav af lyseblå skjorter ' var imidlertid meget interessant læsning, og man får et indtryk af skolen og eleverne. Vi følger Amanda fra 8. klasse som dagelev og senere som gymnasial kostskoleelev. Amanda virker på den ene side til at holde meget af skole, at være stolt af at være en del af den og dens traditioner, og på den anden side virker det til at have været hårdt at skulle stå igennem.

Bogen er helt sikkert interessant og forfriskende, især for dem der har fulgt Herlufsholms tv-udsendelser, da bogen her giver en ny personlig vinkel. Man kan sige at denne bog afmystificere skolen en lille smule. Det er ikke den store personlige beretning, men nærmere et lille glimt ind i, for de fleste en lukket og anderledes verden.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig