torsdag den 7. maj 2015

De ventende eventyr



 


Jeg har aldrig gået ind for bogkøb-stop fordi jeg havde ulæste bøger på mine hylder. Det er ikke fordi jeg ikke holder bogkøb-stop - det gør jeg helt naturligt, for ellers ville jeg ikke lave andet end at købe bøger, og nok ende med at ruinere mig selv økonomisk. Jeg elsker nemlig ulæste bøger på mine hylder! Jeg elsker følelsen af at der er eventyr og oplevelser der venter på mig og at disse findes lige ved hånden. Jeg elsker at gå ind i mit hjemmebibliotek og kigge på alle de bøger jeg ser frem til at læse.

Jeg får ofte en trang til at eje bestemte bøger - enten fordi de i beskrivelsen virker til at være lige noget for mig, eller fordi de visuelle er smukke. Så stille og roligt fylder jeg mine reoler op hurtigere end jeg kan nå at læse.

Det er på ingen måder stressende at have alle disse ventende herligheder på hylderne, faktisk er det mere beroligende at vide, at uanset hvad, så vil jeg aldrig komme til at kede mig. Der vil altid være noget godt der venter på mig, uanset hvor træls livet så end kan være eller synes. Mit biblioteket er derfor ikke kun et sted hvor jeg opbevare mine boglige skatte, det er også et sted hvor jeg finder ro og glæde. Både ved at gense gamle fantastiske bekendtskaber men i lige så høj grad også at se på alle de nye oplevelser.

Det har dog en enkelt ulempe: Jo længere tid jeg har en bog til at stå på hylden, jo svære er det at komme i gang med at læse bogen. Tag f.eks. Jane Eyre. Jeg kender selvfølgelig historien fra tv-serien, men det er altid noget andet at læse bogen. Nu har den stået på min hylder i rigtig mange år - over 10 år - uden at blive læst. Men der sker det, for mig, at jeg sætter mine forventninger højere og højere, og til sidst er jeg bange for at blive skuffet. Tænk nu hvis bogen ikke lever op til det jeg går og tror - det vil være utænkeligt at blive skuffet over sådan en fantastisk historie. Hvis jeg derimod havde læst den med det samme, så var jeg helt sikkert ikke blevet skuffet. Det er lidt noget underligt noget. Hvorfor gør man det mod sig selv - hvorfor ødelægger man sine oplevelser ved at skrue forventningerne derop hvor ingen bøger kan være med.

Så jeg vil være bedre til, at der ikke går over 10 år med at jeg får læst bøgerne på min reol. Jeg har sat Jane Eyre på til at jeg skal læse den i år, og jeg begynder faktisk til min overraskelse at glæde mig lidt nu.

Så jeg glæder mig over at se disse bøger herunder på mine hylder, og er samtidig opmærksom på at der ikke skal gå 10 år før jeg får dem læst.



SHARE:

12 kommentarer

  1. Der var engang hvor jeg ikke blev stresset af mine mange ulæste bøger. Engang hvor jeg lige frem købte bøger, med henblik på at læse dem når jeg blev ældre og mere moden. Men nu er jeg ældre og mere moden og de bøger står der stadig, sammen med de mange nye bøger der kommer til månedligt og jeg må indrømme, at jeg nogle gange føler mig lidt stresset fordi jeg så gerne vil læse dem alle sammen nu og her.

    Jeg vil altså rigtig gerne høre hvad du synes om den trilogi af Holly Black, jeg har flere gange været ved at købe den, med jeg er ikke helt sikker på om den er noget for mig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kommer helt sikkert med en anmeldelse lige så snart jeg får den læst, og jeg har lyst til at læse den ligeNU. :0) For ja kan sagtens følge dig i at der er så mange bøger, og hvor vil man bare gerne læse dem alle sammen ligenu og her.

      Slet
  2. Vi har en evigt gående diskussion herhjemme: skal man købe bøger for at læse dem med det samme, eller skal man købe bøger for at læse dem, når man har lyst? Min kæreste køber hun de bøger han har lyst til at læse lige nu, og han lader dem ikke komme frem på boghylden før de er læst (hvilket betyder at hans natbordsskuffe pt. er fyldt til randen med ulæste bøger, som ikke må komme frem!). Jeg derimod køber gerne bøger der fanger min opmærksomhed i forbifarten, når jeg alligevel er i gang med at erhverve en anden titel. Derfor har jeg massevis af bøger stående, som jeg endnu ikke har læst (nogle har efterhånden stået der i 5 år!), men jeg skal jo nok nå omkring det en dag, når det rette humør er der. Det er bare ikke alle bøger, der egner sig til alle humører (:

    // www.moonlitmadness.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja nemlig, læsning er meget en humør sag, så det er rart at have noget forskelligt til at står. Om man så fylder hylder op eller sit natbord, så tror jeg ikke man kan undgå at have ulæste bøger stående i længere tid lige præcis fordi man måske ikke er i humør til en bestemt bog her og nu.

      Slet
  3. Åh, jeg er fuldstændig enig med dig. Jeg elsker virkelig også at vide, at jeg har så mange ulæste bøger stående i min reol. Det er på en måde en rigtig behagelig og tryg følelser, at jeg ved, at der står så mange nye eventyr og venter på mig - og at jeg aldrig (ja, alt er vel relativt) løber tør for læsestof. Desuden nyder jeg også tanken om, at der står så meget forskelligt ulæst i reolen, og jeg dermed også altid har mulighed for at finde en bog, jeg gerne vil læse - uanset hvilken genre jeg skulle have lyst til i det bestemte øjeblik :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis. Jeg kan altid gå ind og tage en bog ned fra hylden jeg har lyst til at læse, og det synes jeg er fedt. Især fordi jeg meget tit har lyst til noget forskelligt. Det er bare dejligt at vide som du også siger, at man aldrig læber tør for læsestof. :0)

      Slet
  4. Jeg er fuldstændig enig! Så enig, at jeg faktisk lige for nylig har skrevet et (endnu uudgivet) indlæg om netop det samme ;)

    Jeg synes netop hele pointen med et bibliotek - eller i hvert fald at eje bøger - jo er, at man aldrig mangler noget at læse. Der er til enhver tid hundredvis af nye eventyr, der står i mit hjem og venter på mig :) Jeg synes det er vidunderligt!

    Mit eneste "problem" er egentlig mest, at jeg gerne vil læse ALLE bøger lige NU, men det er nu også tilfældet hver gang jeg ser på mine Goodreads hylder, så... ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha... ej hvor et sjovt tilfælde. Det indlæg glæder jeg mig til at læse. For ja pointen er lige netop at have et bibliotek med bøger som man kan se frem til. For det er nemlig noget så vidunderligt ja. :0)

      Slet
  5. Jeg bliver heller ikke rigtig stresset, det sker kun, hvis jeg har sat mig for, at jeg skal læse en bestemt bog og så ikke rigtig får det gjort.

    Du skal altså virkelig glæde dig til Jane Eyre, den er bare så skøn. Jeg læste den på én dag i sommerferien, fordi jeg ikke kunne lægge den fra mig (og jeg havde set filmen!) :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ihhh... det lyder godt med Jane Eyre. For ja den er jeg måske lidt stresset over fordi jeg virkelig gerne vil læse den, men endnu ikke har fået det gjort. Men i sommerferien skal det gøres. :0)

      Slet
  6. Smukt indlæg med en virkelig god pointe. Bøger skal ikke være stressende. De skal netop være ventende eventyr, og man indgår ingen kontrakt med nogen om, man skal læse bøgerne med det samme, når man køber dem. At bygge et bibliotek er også at finde muligheder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, og ja lige præcis. Jeg tror at den interesse man havde for bøgerne når man købte dem ikke bare sådan forsvinder fordi man sætter dem op på hylderne for at vente på man en dag tager dem frem igen.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig