fredag den 8. maj 2015

Galskab gør fri

Galskab gør fri

Forfatter:
Genre: Fantasy eller realisme?
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Ulven og Uglen


Tak til forlaget Ulven og Uglen for anmeldereksemplaret




















Valentin er en ung mand med problemer. Da han vågner på sin attenårs fødselsdag, opdager han at hans familie ikke er hans rigtige familie, og at de har løjet for ham hele hans liv. På vej til gymnasiet sværmer brændende sommerfugle omkring ham, og inden længe finder Valentin sig selv forrådt og på vej til psykiatrisk afdeling på grund af voldelig adfærd.
Mens befolkningens vrede truer med at skylle ind over institutionens mure, må Valentin sande at det vil kræve mere end et mirakel at slippe ud i live: Det vil kræve en pagt med Djævlen.




I 'Galskab gør fri' er teksten et fascinerende spil mellem virkelighed og fantasi. Historien balancere meget imponerende lige midt imellem de to yderpunkter faktisk hele bogen igennem. Enten er Valentin gal eller også er han en del af noget mere magisk. Spillet mellem galskab og fantasi, er faktisk også det der er bogens fremdrift. Hvad er svaret?

Jeg synes som sagt det er et ret imponerende stykke håndværk, derfor irriterer det mig faktisk også at jeg ikke er til den her type historier. Enten er man til en bog hvor det hele balancere på det uvisse eller også er man ikke. Jeg høre jo nok til den sidste kategori. Jeg kan godt lide at have klare rammer, hvor der så sker en masse usikre ting indenfor. Her er der ingen klare rammer, vi ved ikke engang om det er realisme eller fantasy. Dog venter svaret på os, og vi finder endelig ud af om vi har ramt rigtig eller forkert.

Man skal læse bogen fordi den er anderledes og unik. Der er handling, men bogens handling ligger lige uden for handlingen - i sindet. Valentin er derfor både en person der kan være svær at nå ind til, men samtidig også viser en meget sjældent set side af os mennesker. I hvert fald i litteraturen.
SHARE:

2 kommentarer

  1. Den lyder sindsygt spændende den her bog. Meget fascinerende koncept, måske lidt ala 'Shutter Island'? Faktisk lyder den som en kombination af de to sidste bøger jeg har læst (Ham der søger Døden og The Shock of the Fall), hvilket er meget spøjst haha (:

    // www.moonlitmadness.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Dem har jeg ikke læst, men den 'Galskab gør fri' har i hvert fald nogle gode kvaliteter over sig, men generelt er jeg nok ikke så meget til bøger uden faste rammer, hvor der sker en masse indenfor. Jeg kan godt lide at vide på forhånd om det er en realistisk bog eller det er en fantasy.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig