tirsdag den 12. januar 2016

De overlevende ‘The Young World #1’

 


 

De overlevende

Forfatter: Chris Weitz
Serie:‘The Young World #1’
Originalsprog: Engelsk, The Young World
Genre: Sci-fi, dystopi, post-apocalyptic
Målgruppe: YA og opefter
Udgiver: Gyldendal







Tak til Gyldendal for anmeldereksemplaret



En mystisk sygdom har udryddet alle børn og voksne. De unge er de eneste overlevende.På Manhattan udkæmpes en krig mellem klaner, der desperat kæmper om territorier og de få madforsyninger, som er tilbage.De lever alle på lånt tid. For Sygdommen rammer, så snart de bliver voksne.I jagten på en kur tager en lille gruppe af sted på en mission. Sammen drager de ud i et ødelagt New York for at opdage en sandhed, de aldrig kunne have forestillet sig.


På papiret burde ‘De overlevende’ være en god dystopisk historie, da alle elementerne grundlæggende er på plads og historien egentlig er der. Men selve udførelsen gør, at der for mig bare ikke var noget positivt at sige om bogen.

Først og fremmest så bryder jeg mig ikke om fortællerstemmerne, og da romanen bliver fortalt gennem to jeg-fortællere, så går det meget ud over min opfattelse af de to hovedpersoner: Jefferson og Donna. Jeg kunne helt ærligt ikke rigtig lidt dem. Og det var ikke fordi de var usympatiske - faktisk virkede de mest af alt lidt dumme og irriterende.

Bogen har en masse, masse handling. Der sker virkelig noget, hele tiden. Men spænding var der ikke noget som helst af. Når jeg tænker tilbage virker bogen for mig mest af alt som unge der bare tåger lidt rundt i en dystopisk verden. Årsagen skal selvfølgelig findes i at målet/meningen med handlingerne (og bogen generelt) ikke var tydelig nok. Så det hele blev utrolig kedeligt at læse, selvom der var forbavsende meget action hele tiden.

Dystopier kræver også at de har en del mere alvor i sig, og det synes jeg også udeblev ret kraftigt, på trods af at der skete grumme ting og våben var en del af hverdagen i bogen, men det blev behandlet ret useriøst og bogens humor gjorde faktisk ikke bogen en tjeneste på det her område.

Så nej, det var på ingen måde en bog for mig, men heldigvis var den ret hurtigt læst.



SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig