onsdag den 22. juni 2016

Aamanns smørrebrød





Aamanns smørrebrød

Forfatter: Adam Aamann
Genre: Kogebog
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Politikens Forlag

 





Tak til Politikens Forlag for anmeldereksemplaret


Forlaget skriver: Aamanns smørrebrød giver en udførlig indføring i det danske smørrebrød, med alt fra de store klassikere til Aamanns egne moderne variationer med nyskabende smagskombinationer, som udfordrer smagsløgene.  Bogen går grundigt til værks med 70 opskrifter på forskellige lækre stykker smørrebrød. Opskrifterne omfatter også alt fra tilberedninger af kød, fjerkræ, fisk og grønt til masser af knasende, syltet, sprødt og friskt tilbehør. Alt, hvad der skal til for at fremtrylle de gode stykker smørrebrød, som vi danskere elsker.


Jeg har altid haft et helt særligt passionsforhold til smørrebrød - lidt ligesom med kager. Hver gang jeg er i København lægger jeg derfor altid vejen forbi et smørrebrødssted og jeg har også besøgt Aamanns - til stor begejstring hver gang.

Det er måske også derfor jeg med det samme er blevet vanvittig begejstret for Aamanns nye kogebog. Jeg havde lidt frygtet at opskrifterne ville være vanvittig svære, for jeg kan da på ingen måde lave det Aamann kan, men heldigvis er disse opskrifter helt grundlæggende (Aamann skriver selv i bogen at det er den slags smørrebrød han laver i sit hjemmekøkken) - hvilket på ingen måde kan mærkes på smagsoplevelsen, for hold da op jeg fik lavet nogle lækre smørrebrød.







Jeg lavede vanen tro tre forskellige opskrifter fra bogen. Jeg valgte at gå helt klassisk med et Stjerneskud, Hønsesalat og Sommersalat varianten. Da jeg lavede Stjerneskudet fik jeg også lavet en virkelig lækker dressing - den var virkelig god. Jeg har aldrig før lavet sådan en god dressing, så den kommer med det samme i hjemmekogebogen - for den vil jeg helst sikkert komme til at lave rigtig mange gange fremadrettet - ja hver gang jeg skal have skaldyr vil jeg tro.






Aamanns kogebog er som sagt en skøn kogebog med masse af grundopskriver på hvordan man f.eks. ruller en rullepølse eller laver saltkød fra bunden. Samtidig er det en ren æstetisk flot bog. Men vigtigst af alt er at den indeholder masser af skønne smørrebrødsopskrifter som virkelig smager fantastisk. Det er en bog jeg vil vende tilbage til igen og igen, og den er derfor på igen tid blevet en af mine favoritter blandt mine mange kogebøger.

Så den kan jeg virkelig anbefale - også selvom du ikke skulle være så passioneret omkring smørrebrød som mig. Da der er masser af hente for dig der elsker god dansk mad med masser af smag.




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig