mandag den 13. juni 2016

Odinsbarn




Odinsbarn

Forfatter: Siri Pettersen
Serie: Ravneringene #1
Originalsprog: Norsk, Odinsbarn
Genre: Fantasy
Målgruppe: YA og opefter
Udgiver: Høst og søn


Tak til Rosinante & co. for anmeldereksemplaret



 

Som ung opdager Hirka, at hun er et odinsbarn – en haleløs råddenskab fra en anden verden. Foragtet. Frygtet. Og jaget. Hun aner ikke længere, hvem hun er og er tilmed på flugt for sit liv. Men dette er kun begyndelsen. Hirka er ikke den eneste råddenskab, der er kommet fra en anden verden, men måske den eneste, der ikke er kommet for at dræbe.


'Odinsbarn' nydes bedst langsomt. For den er god - som i FANTASTISK god.

Verdenen bygger på nordisk mytologi - dog ikke i den forstand at vi møder valkyrier her og der, ej heller er Thor, Loke eller nogen af de andre guder noget sted at se. Nej vi er i en hel anden verdensdel i mytologien. Vi er i en verden hvor man er unormal hvis man ikke har en hale.

For nogen vil historien helt sikkert være langtrukket. Sproglig er den ikke let og luftig - den er nærmere forfriskende, dyb og kompleks. Derfor indbød den for mig at blive nydt langsomt, men nydt det blev den i stor stil. Jeg hang ved hver en skøn sprogligformulering og hver en udfordring som Hirka stod overfor. Så det at den tager sin tid om at fortælle historien giver en mulighed for virkelig at dykke ned i universet.

'Odinsbarn' er helt unik og meget ulig noget andet jeg har læst i genren. Jeg elsker at den tager mig rundt på eventyr, for den er altid lige et skridt foran - forstået på den måde at bogen som sådan ikke kan forudsiges. Alt er nyt og spændende og hold nu op .. den slutning - jamen det er da virkelig umuligt at skulle vente på 2'eren. Den ser jeg meget frem til, for det bliver igen noget helt andet og helt uforudsigeligt.



SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig