fredag den 2. september 2016

The Currently Reading Tag

Boghjørnet så sød tagget mig i 'The Currently Reading Tag' oprindeligt fra Charly Reynhorse so here goes:







Hvor mange bøger læser du ad gangen?
Alt for mange. Jeg har nemlig en tendens til at gå i gang med liiiige en bog til. Og det er ikke fordi at de bøger jeg læser ikke er spændende nok, men fordi der er SÅ uendelig mange bøger jeg gerne vil læse lige her og NU. Helst. Så derfor starter jeg altid alt for mange, og læser gerne en fire stykker samtidig. Nogle gange er det også en fordel da det er rart at have gang i nogle lette og tunge bøger samtidig, så passer det ligesom efter humør. Nogle gange så passer det lige bedre med en lydbog eller en ebog i stedet for den fysiske jeg måske er i gang med, og så kan det lige pludselig blive til flere.

Hvis du læser mere end én bog ad gangen, hvordan bestemmer du så, hvornår du skal skifte mellem dem?
Efter humør eller situation. Hvis jeg er på farten så er det ofte en ebog eller lydbog jeg finder frem. Ellers så er det som sagt efter hvad jeg er i humør til.

Skifter du bogmærke undervejs i en bog?
Ikke med vilje. Jeg har mange fine bogmærker men ærligt (og ærgerligt) så bruger jeg dem sjældent. Jeg bruger nærmere lige hvad jeg har ved hånden. Det kan være en kuvert, en papirlap, et bånd (altså som i et stofbånd - ikke videobånd),  og ja det bogmærke der lige ligger nærmest.

Hvor opbevarer du bøgerne, du er i gang med at læse?

Der hvor jeg lagde den sidst. Som oftest ender med at være i min seng eller på mit skrivebord. De bøger jeg gerne snart vil begynde på har til gengæld en helt særlig hylde. Det samme har bøger jeg lige er blevet færdige med. Før var de på mit skrivebord - ja det er en lidt længere forklaring, og den forklare jeg bedre her

Hvad tid på dagen bruger du mest tid på at læse?
Lige inden jeg skal sove, under transporttid og ligenu også under ammetid. Ammetid er god læsetid. ;0) Hvis det er lydbog, så mens jeg laver mad.

Hvor længe læser du typisk ad gangen?
Det er meget forskelligt. Ofte er det ret kort tid af gangen. Jeg kan godt ende med bare at læse to sider her, og tre måske igen en time efter osv. Men det er ikke alle type bøger jeg kan det med. Nogle bøger har jeg større behov for at være i i længere tid. Det kan være et fantasy univers eller en historisk roman, hvor jeg bare gerne lige vil ordentlig ind i verdenen og ikke bare lige være i sporadisk. De lange læsetræk er oftest om aftenen.

Læser ud indbundne bøger med eller uden smudsomslag?

Jeg vil allerhelst tage dem af - mest fordi de så holder sig pænere, men virkeligheden ser lidt anderledes ud. Jeg beholder dem faktisk altid på. Måske fordi erfaring siger mig at jeg bare ligger smudsomslagene på mit skrivebord og så kan de pludselig nemt blive bøjet eller klemt.

Hvilken stilling læser du oftest i?
Jeg tror ikke jeg har nogen oftest måde at læse på. Både fordi jeg læser når jeg er på farten og fordi jeg ofte læser lidt her og der. Nogle gange ville jeg ønske jeg var bedre til at sætte mig ned i min dejlige lænestol eller sofa og læse.

Tager du læsestof med dig, når du skal noget?
Oh.. yes. Jeg har altid læsestof på mobilen. Enten på kindle, ibooks eller Mofibo. Og jeg benytter mig af det rigtig tit. Det både i venteværelset ved lægen, i toget - ja sågar i supermarked køen hvis den er alt for lang. Al ventetid er læsetid.

Hvor ofte opdaterer du din Goodreads status på bøger, du er ved at læse?
For bare et år siden så opdaterede jeg alt. Altså hver gang jeg havde læst en eller to sider i en bog. Goodreads fungerede faktisk som en slags bogmærke for mig. Nu opdatere jeg som regel hver gang jeg begynder på og slutter en ny bog. Og selvfølgelig når der er en ny bog der skal tilføjes men tbr liste derinde. Det er fantastisk at have sådan en liste. 1500 bøger står der på den liste. Ja - jeg er ikke helt sikker på at jeg helt ved hvad der er på den tbr liste. Måske skulle jeg gennemgå den på et tidspunkt.

Til sidst vil jeg gerne to nye bloggere til at besvare 'The Currently Reading Tag - hvis de altså har lyst. De er Irene og Bente.
SHARE:

4 kommentarer

  1. Tak, hvor er det sødt af dig, Karin. Jeg har faktisk allerede svaret på det - i april godt nok - men der er ikke så meget, der har ændret sig siden, er jeg bange for.

    Super hyggeligt at læse dine svar, som på mange punkter minder om mine egne :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh.. jeg havde ellers lige været inde og kigge om du havde taget den, men jeg har godt nok ikke været helt tilbage i april. Vidste ikke den har kørt så længe. :0) Men nu har jeg også været inde at læse dine svar og ja enig det er noget så hyggeligt at læse de her tags hos andre.

      Slet
  2. Hvor er jeg glad for at høre, at du også starter nye bøger hele tiden. Nogle ganger skifter ens humør bare, og så kræver det altså en ny bog. Også selvom man måske ellers er vild med den/de andre, man er i gang med ;)

    Jeg elsker forresten, at du læser i supermarkedkøer. Det gør jeg nemlig også selv. Og toiletkøer ikke mindst! Som kvinde skal man jo alligevel stort set altid vente på et ledigt toilet, når man er på farten, og her fungerer læsning altså helt perfekt. I det hele taget er det altså super smart, at man med f.eks. Mofibo stort set altid har mulighed for at læse noget, når man lige finder et ledigt øjeblik.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja nemlig. Jeg læser utrolig meget efter humør og ja hver en ventetid eller kø. ;0) Derfor har jeg også altid en ebog i gang, der er mofibo altså bare virkelig guldværd. :0)

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig