torsdag den 6. oktober 2016

Afkom






Afkom

Forfatter: Henriette Rostrup
Genre: Novelle, realisme
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Politikens Forlag - men kun som ebog

Tak til Politikens forlag for anmeldereksemplaret


Afkom er en fascinerende og tankevækkende samling historier, der bedst beskrives som lynnedslag i en række liv, der ikke længere kan betegnes som helt almindelige. Men kan nogens liv i virkeligheden det?

’Afkom’ er Henriette Rostrups debut og jeg sagde ja tak til at læse den fordi jeg var rigtig glad for forfatterens skrivestil i ’Det år vi gik til begravelser’, men jeg burde måske have sagt mig selv – da Afkom er en novellesamling – at det ikke ville være noget for mig.

Sagen er den at jeg ikke bryder mig særlig meget om de danske novellesamlinger. De skal altid handle om de mest miserable ting og altid om sex, vold, mord og død. Dertil sluttes de altid af med en punchline i bedste standup stil. Jeg forstår grundlæggende ikke hvorfor man tager så store emner op i så lidt tekst, da jeg i hvert fald aldrig når at få andet end små glimt af situationer. Jeg er nok bare personligt til længere og dybere historier.

Så ja ’Afkom’ var ikke rigtig noget for mig. Heller ikke selvom Henriette Rostrup skriver skønt, hvilket hun virkelig også gør i 'Afkom'. Jeg elsker hendes skrivestil og derfor var det sådan nogenlunde at komme igennem novellesamlingen.

Så hvis man godt kan lide danske novellesamlinger, ulig mig selv, så er den her samling helt sikkert en læsning værd, især hvis du er til lidt smålækker gru i hverdagen.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig