torsdag den 17. november 2016

Bogforum 2016 del 3 – Lørdag, YA event, DBBA pris og backstage hos Tellerup


Min lørdag var fyldt med en masse skønne arrangementer. Som det første var vi en flok bogbloggere der var inviteret til et YA event, hvor vi fik morgenmad og lov til at opleve Ronnie Andersen, Meredith Russo og Patrick Ness helt tæt på. Arrangementet var helt fantastisk (går i dybden med det om lidt) og jeg skylder en stor tak til Gyldendal, Lindhardt & Ringhof og Rosinante & co. for invitationen. Super fedt arrangement, tuuusind tak!! 

 




På bordet da vi ankom til eventet lagde der en gave fra Rosinante & co., en notesbog og to af danske Ronnie Andersens bøger Komatøs og Autopilot som begge har vundet en pris. Amanda fra Rosinante & co. interviewede Ronnie Andersen, mens vi andre lyttede opmærksomt og fik skyllet lidt morgenmad ned. Ronnie fortalte blandt andet at han altid tog udgangspunkt i sit eget liv i sine bøger. Han fortalte lidt om hans store ego (ja han var mega underholdende, hvis i skulle være i tvivl) og om at han ikke brød sig om autoriteter så derfor giver han altid mulighed for frifortolkning i sine bøger. Super spændende interview og jeg havde bestemt lyst til at læse hans bøger lige der på stedet. Ronnie havde selv en bog med, bogen med den korte titel: 6. Den havde han signeret på forhånd og jeg var dybt imponeret over at han kunne forbinde vores navne med vores blog.







Herefter gik Meredith Russo og Patrick Ness på, med Kathrine fra Bibliotekat som interviewer. Og sikke dog en fantastisk og ikke mindst inspirerende samtale. Hold da op. Kathrine ledte dem ind på emner som forskelligheder (diversitet i litteratur) og Patrick Ness havde virkelig nogle skønne budskaber der. Blandt andet hvor lidt litteratur ofte afspejlede sig hvad der sker i virkeligheden – lige der foran os. At Trump-tiden helt sikkert vil afgive en masse god litteratur (loved that one). At Ya litteraturen faktisk var en af de målgrupper hvor der var mulighed for virkelig at få dybde på. Meredith Russo var også en drøm at høre på, det er virkelig stærkt gået at hun har besluttet sig for at skrive en bog i alle genren med transeksualitet og så ren faktisk at gøre det! Ligenu skriver hun magisk realisme. Mega stærkt gået. Hun er så sej. 





 


Jeg fik lige et par ekstra ting med fra signeringen af deres bøger. Blandt andet fik jeg spurgt Patrick Ness om symbolikken i den anden historie kontra noget jeg havde set i slutningen af ’Syv minutter i midnat’ – det skal jeg nok lade være med at spoile om, men det var virkelig fedt at få hans syn på noget mig og min mand havde diskuteret aftenen forinden.

Meredith er virkelig også en forfatter efter mit hjerte – jeg sagde tak til hende for at have skrevet om sådan en vigtig tematik, hvortil hun svarer at hun håbede jeg nød historien for historien var vigtigst. Og det er fedt! For det er jeg helt enig med hende i og det er lige netop årsagen til jeg holder så meget af hendes bog - ingen morale må fylde og kvæle læseren. Nej, historien først og fremmest. Jeg elsker at det er en historie med transseksualitet og ikke en historie om transseksualitet. Giver det mening? Ellers så uddyber jeg i min anmeldelse af ’Hvis jeg var din pige’. I hvert fald synes jeg at budskabet er størst når det bliver behandlet som en naturlig ting frem for en ting læserne skal have ’presset’ ned over hovedet.






Efter signeringen fik jeg et par goodie bags fra henholdsvis Gyldendal og Lindhardt og Ringhof. Jeg viser dem i del 4 i en video hvor jeg ’unboxer’ dem, men ellers kan I se indholdet her. Den kop der ... <3









Okay, jeg fornemmer at den her blogpost skal gå lidt stærkere, vi er trods alt først nået til kl. 11 om lørdagen. Nå, men derefter var jeg ovre og hilse på Arnold Busck som havde inviteret og som gav mig en goodiebag. Tusind tak! Jeg fik i den forbindelse også lige signeret fire af mine bøger af Lucinda Riley. Hun er virkelig sød. Hun fortalte med et grin at hun engang var kommet til at underskrive et kort til sin søn som Lucinda Riley og ikke Mommy. :0)




Derefter hørte jeg noget mere Patrick Ness. Mødte flere skønne mennesker på min vej. Det vrimlede jo med bogbloggere – fantastisk! Et skønt folkefærd. Dejligt at være en del af. Lige efter var jeg ovre og høre om hvem der vandt Carlsens store romankonkurrence. Det gjorde Kristina Aamand med ’For enden af din pegefinger’ som Carlsen var så sød at give mig med hjem. 





Jeg fik tid til at være lidt sammen med min familie indtil det var tid til Plusbogs overrækkelse af DBBA til årets bogblogger. Når man stod der og hørte på det de udvalgte efter, gør det en ret stolt at være bogblogger og ikke mindst være en af de 16 der var udvalgt og nomineret til prisen. Vinderen blev Rikke fra Paperback Castles. Så velfortjent! Stort tillykke til Rikke. Og tusind tak til Plusbog for at anerkende bogblogger miljøet. Mere fra overrækkelsen kan ses i videoen nedenunder. Der kan i blandt andet høre hvorfor de valgte Rikke ud af de nominerede.





Herefter nåede jeg at klone mig selv en smule for jeg fik hørt lidt af både Lotte Kaa Andersen og Leonora Christina Skov. I sidstnævnte var virkelig vildt inspirerende for en der selv skriver. I kan se lidt i videoen herunder.









Så blev det tid til at møde Tellerups forfattere i baglokalet. Det var vildt hyggeligt. Men alt for kort, for jeg måtte skynde mig fordi mine forældre skulle til toget, men jeg fik lige en signering fra Boris. Jeg fik hyggesnakket lidt mere med Sus fra Sus bogblog. Hun er så sød og har sådan en god smag i fantasy. Og Tellerup var så søde at give os alle en goodiebag med hjem, hvori der lagde den første bog i Throne of Glass serien af Sarah J. Maas – der endelig er udkommet på dansk – high five til Nanna Foss. Tak for arrangementet til Tellerup.







I videoen er et par klip fra dagen. Jeg ville ønske jeg havde filmet noget mere, men det er svært nogle gange at huske at tage video også og billeder og være tilstede og lige stikke sønnike en sutteflaske. :0)

SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig