søndag den 29. januar 2017

Bag om bogforsider del 4

Missede du første del, anden del og/eller tredje del?






På billedet kan i se den første forside jeg lavede til en skønlitterærbog. Beklager billedets kvalitet, det er et gammelt instagram foto. Til venstre ser i originalforsiden og højre er den forside jeg endte med at lave. Tegningen var ikke som sådan dårlig, men problemet var her at fantasybogen var til voksne og tegninger i langt de fleste tilfælde signalerer at de er til børn.




Sidst skrev jeg noget om kønsneutrale forsider og derigennem målgruppe og hvor vigtig det er at bogen rammer den rigtigt, da det har afgørende betydning for bogens salg. Hvem bestemmer så hvad der rammer målgruppen? Ja, på et forlag er det den der har mest erfaring – måske nok i samråd med forfatteren. På forlaget kunne det være dem der er ude i marken og snakker med boghandlerne, der dagligt er i kontakt med læserne. Det kan være dem der sidder og kan se på salgstallene, og kan se hvad der virker. Det kan både være en forlags sælger eller redaktør. Det bedste er når det er i samråd med alle, da der gerne skal være dem der har læst bogen (redaktørerne) og dem der kender salgstallene eller markedet (sælgerne) og dem der kender historien til hudløshed (forfatterne).

Men selvfølgelig er der fejl og gråzoner. Det er lidt en satsning hver gang. Det er det samme som at man heller ikke bare som forfatter kan skrive en bestseller - man ved simpelthen ikke hvad der rammer markedet skarpest. Altid er det en stor afvejning.

Der sker en regulering af forsiderne hele tiden - alt efter markedet. Og jeg synes det er blevet MEGET bedre. F.eks. synes jeg man kørte alt for meget i den der 80’er forsidestil i ungdomslitteraturen alt, alt for længe, men heldigvis er det blevet bedre i dag. Man har mere øje for hvad der fanger internationalt i dag end hvad man havde for bare 5 år siden. Jeg kan huske at jeg altid fandt forsiderne dybt utiltalende da jeg var i folkeskolernes ældste klasse. Som om dem der lavede dem slet ikke vidste hvad der fangede den hurtigt voksende popkultur.




Jeg er ret dårlig til at vise de bøger frem jeg selv har designet. Men her ser i et par stykker. Hambros Allé og Rubinrød. Sjov fakta: De forsider jeg har lavet jeg synes var flottest af alle jeg har lavet, er aldrig blevet udgivet fordi forfatter eller redaktør har haft en anden mening. Enten et smags spørgsmål eller et målgruppe spørgsmål har afgjort det.



Hvad sker der så i selve den grafiske process? Det bedste vil være hvis grafikeren der laver forsiden har læst bogen i forvejen, men det er ikke altid tilfældet eller muligt. Det kommer også an på hvor meget man går op i sit arbejde hver især, da forlagene ikke som udgangspunkt betaler for læsetiden. Personligt kan jeg godt lide at læse mindst det første kapitel, da jeg så bedre synes at jeg kan ramme bogens tone. I langt de fleste tilfælde får grafikeren et pitch af redaktøren omkring bogen og målgruppen. Ofte får de synopsen eller/og bagsidetekst. Grafikeren danner sig så nogle billeder og ideer og sidder og prøver sig lidt frem, ind imellem med redaktøren på råd - indtil en eller flere udkast bliver lavet. Herefter skal der nye øjne på. Redaktøren og/eller forfatterens. Så bliver omslaget måske tilrettet eller også duer udkastene ikke, og så starter grafikeren måske forfra - her er det vigtigt at grafikeren fra starten af har fået så meget information som redaktøren/forfatteren tænker om forsiden. For en grafiker er ikke tankelæser, så hvis du er selvudgiver så er det vigtigt at du sætter navn på alle de tanker og ideer du har. Ofte skal du gøre en større indsats omkring det end du tror. En grafiker kan lave mange forskellige stilarter og smag og behag er meget forskelligt og derfor er chancen for at ramme lige præcis det en forfatter har drømt om, nærmest umuligt hvis forfatteren/redaktøren ikke åbner op for hvad det er personen har tænkt sig.

Hvis man ikke er så heldig at samarbejde med et erfarent forlag omkring forsiden, og måske har tænkt sig at selvudgive, så hent hjælp der hvor du kan. Spørg din boghandler. Køb dig viden hos en erfaren grafiker eller redaktør. Tryk på erfaren her, for der er VIRKELIG mange der siger de kan, og så viser noget der ser nogenlunde ud, men der er virkelig stor forskel på professionelle omslag og omslag lavet af amatører. (En illustrator er heller ikke en grafiker - de har ofte ikke forstand på typografi). Samt redaktører der har arbejdet i branchen og dem der ikke har. Men ja, der er altid pengepungen at tage hensyn til, det er klart. Men husk, at det er forsiden der først og fremmest skal fange læseren. Det er den der sælger din bog. Det er den der gør læserne interesseret i at læse bagsideteksten.

Jeg tror det var det jeg ville skrive om bogforsider i den her omgang. Jeg kunne jo blive ved, men jeg føler jeg har afdækket de ting jeg oprindelig havde tænkt mig. Jeg har dog en sidste ting i ærmet, men mere om det om ikke så længe. Husk hvis du har spørgsmål så stil dem endelig i kommentar-feltet, så skal jeg gøre hvad jeg kan for at svare.
SHARE:

2 kommentarer

  1. Har virkelig nydt at læse med i dine tanker og bag-om viden :) lærerigt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åhh... tusind tak, det er jeg glad for at høre. :0) <3 Tillykke med huskøbet for resten!!

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig