mandag den 29. maj 2017

Sæsonlæsning - sommer

Sommer! Vi skriver for alvor sommer lige om lidt og jeg ser helt vildt meget frem til sommeren i år. Nok mere end nogensinde. Kender I det at man vågner op en dag og pludselig ikke synes at man værdsætter en ting nok. Jeg synes ikke jeg nyder sommeren nok når den er her, så i år vil jeg nyde den helt vildt. Jeg vil hive min familie med til alt mulig udendørs, jeg vil ligge og læse i solen. Jeg vil lave mad over bål. Spise flere kilo danske jordbær og ærter.

Sommerlæsning for mig må altid gerne indeholde eventyr af en art. Altså et adventure. Men et eventyr i traditionel forstand er også altid velkommen sommerlæsning. Det kan være adventure i historiebøger eller nutidigt, enten et mysterium eller bare hvor hovedpersonen tager et nyt forunderligt sted hen, ligesom i to af mine all time favorite sommerlæsningsoplevelser: Austenland og Summer of yesterday. Oplevelser. Jeg elsker at læse om personer der er ude og opleve noget helt nyt og anderledes. Noget forunderligt, magisk eller crazy, det er næsten ligegyldigt hvad.









I år tænker jeg at jeg vil dykke ned i et magisk realisme eventyr, nemlig Among Others. En anden - helt igennem oplagt for mig - bog er Silkworm af Robert Galbraith (Aka J.K. Rowling), for jeg elskede den første bog, og den indeholder om noget et mysterium. Løgnenes træ, som jeg har villet læse, RIGTIG længe, er også et helt igennem oplagt valg, da den handler om et mysterium og magi. Rick Riordan er altid fantastisk at være på eventyr sammen med og heldigvis er Thors hammer - som er den næste bog i hans Magnus Chase nordiske mytologi serie - netop udkommet på dansk. Og så glæder jeg mig til at finde ud af hvilke eventyrer og udfordringer Hirka nu går i møde i Evnen.






Af historievejen der vil jeg gerne læse Kvinderne på slottet, der handler om tre kvinder med forskellige baggrunde, der forsøger at finde tilbage til en hverdag efter 2. verdenskrig og Parfumesamleren, som handler om Grace der pludselig arver og ender i Paris og parfumeskabernes verden.






Sommertema bøger er også altid et must. Sidste år ville jeg gerne læse 'Summer days & summer nights' men jeg fik det aldrig gjort, så det håber jeg at jeg når i år. Jeg tænker virkelig de må indeholde masser af sommertema. Derudover vil jeg gerne læse 'Even in paradise' der leder tankerne hen på 1920'ernes fest, ballade og glamour, og det kan jo i sig selv næsten ikke være mere sommerligt.

Normalt er Kasie Wests sidste nye bøger en del af min sommerlæsning, men jeg har allerede tyvstartet med hendes seneste her i maj, men den næste, Lucky in Love, udkommer allerede i slutningen af juli, så jeg satser på at læse den. Men ellers har jeg købt 'The way to game the walk of shame' som er nogenlunde samme præmis, kærlighed / YA / skole og venner. Da jeg læste om den måtte jeg bare købe den, for den lyder som om den kunne blive rigtig sjov læsning. For ja, sjove, lette, fluffy kærlighedsromaner står helt sikkert også øverst på min sommerlæsning. Men jeg kunne bestemt også finde på at læse videre i Off-campus serien, den har meget det samme, det er bare NA i stedet, hvilket betyder mere steamy romance, og det gør ikke spor.

Jeg ville ønske jeg var bedre til at bruge sommeren til at tage hul på de enorme klassikere jeg er sikker på jeg vil elske, men som jeg har svært ved at tage tilløb til. Her tænker jeg Little Women og Middelmarch, som altid står evigt højt på min læseliste. Måske bliver det i år? Jeg håber også meget at jeg endelig kan få genlæst Ringenes Herre - det har jeg taget tilløb til rigtig længe.



Hvad er på din læseliste til sommer? Går du efter noget bestemt?
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig