torsdag den 6. juli 2017

Parfumesamleren








Parfumesamleren

Forfatter: Kathleen Tessaro
Selvstændig bog
Originalsprog og titel: Engelsk, The Perfume Collector
Genre: Historisk roman
Målgruppe: Voksne
Udgiver: HarperCollins Nordic


Tak til HarperCollins Nordic for anmeldereksemplaret


Vi er i London i 1950´erne. Nygifte Grace Munroe får et brev, som vender fuldstændig op og ned på hendes liv. I brevet står, at hun skal arve efter den afdøde Mrs Eva D´Orsy, som hun aldrig nogensinde har hørt om. Brevet leder Grace til gaderne i Paris og ind i den forføriske verden af parfumesamlere og deres muser. Her kommer hun nærmere den hjerteskærende sandhed om sin ukendte velgører, en kvinde som tilhørte 1920 tallets overklasse i New York og Paris. Mrs Eva D´Orsy blev udødeliggjort i tre stemningsfulde parfume.



'Parfumesamleren' overraskede mig helt vildt positivt. Jeg havde nogenlunde samme forventninger som jeg har til enhver anden bog, jeg kun ved et par ting om. Så det var ikke fordi jeg havde lave eller høje forventninger. Det var bare virkelig den perfekte læseoplevelse, som om bogen vidste hvad jeg havde lyst til at læse og så skrev bogen specielt til mig.

Jeg tror især jeg blev draget af at Grace skulle lærer at leve efter hvad hun selv ville, efter hvem hun selv var, i stedet for andres eller samfundsforventninger til hende. Samtidig forgår den i to historiske perioder som jeg holder af at læse om 1920'erne og 1950'erne. Bogen tager os med til England,  Monte Carlo og Paris.

Jeg elskede også at læse om de detaljerede beskrivelser af at lave parfume og at bruge dufte til at fremkalde personligheder og følelser. Det gad jeg godt have læst meget mere om. Jeg nød at være med på shoppingtur i Paris og spise Østers. Ja, teksten blev virkelig levende for mig og jeg nød at være med hele vejen. Så selvom den faktisk var ret forudsigelig, så betød det ikke det store mens jeg læste.

Det bliver ikke sidste gang jeg læser noget af Kathleen Tessaro, det er helt sikkert.






SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig