tirsdag den 12. september 2017

Arv og miljø






Arv og miljø

Forfatter: Vigdís Hjorth
Originalsprog: Norsk, Arv og miljø
Genre: Socialrealisme
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Turbine forlaget

Tak til Turbine forlaget for anmeldereksemplaret


At ingen af jer på noget tidspunkt har spurgt mig om min historie, har jeg oplevet og oplever som en stor sorg. Sådan formulerer Bergljot, den ældste datter i familien, sig i en mail til sine søstende, efter en voldsom diskussion om forskuddet på deres arv. Under diskussionen om arv kommer en anden fortælling frem - en fortælling, som sætter voldsomme kræfter i gang. Bergljot opdager, at der skal mod til for at fortælle sin version af familiehistorien. Men ved at tage sine egne oplevelser alvorligt og prøve at sætte ord på dem, er det muligt at komme videre.


Arv og miljø er en historie om Bergljot der i sin barndom har oplevet noget ganske forfærdeligt. Noget der har fået hende til at tage afstand fra sin familie, men pga. en arvestrid bliver hun igen konfronteret med det der skete engang. Men det er i lige så høj grad - måske endda mere - en historie om at være en del af en familie. At kunne navigere rundt i en familie. Eller udenom.

Vigdís Hjorth skriver historien i et tænkende og til tider opremsende sprog, der gør at man som læser kommer helt ind i Bergljots sind. Hvilket gør de interne familie stridigheder mere kontrastrige og spændende som læser.

'Arv og miljø' er en klog skildring af en familie. Om fornægtelse. Om skam. Om at vælge side eller ikke vælge side. Det er en historie der viser hvad der sker ved en familie når en sandhed ikke vil ses i øjnene, fordi det er lettere at lade være. Fordi man ikke forstår konsekvenserne af at lade være.

Bogen overraskende mig personligt meget. Jeg er normalt ikke så glad for socialrealisme, (læs: jeg undgår det helst) men når det er skrevet som Vigdís Hjorth gør her, så vil jeg rigtig gerne bare have mere. Det er smukt skrevet. Det er tankevækkende og utrolig interessant.




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig