mandag den 8. januar 2018

2018 udfordringer





Udfordringer, udfordringer. Det I skal vide med mig og boglige udfordringer, er at jeg ikke tager dem sådan helt vildt seriøse, jeg bruger dem mere som rette snor, som jeg kan rette lidt ind efter når jeg glemmer at jeg gerne vil læse flere fagbøger f.eks. (som det var tilfældet sidste år) i stedet for hele tiden at falde over den nye funklende udgivelse. Og det fungerer faktisk rigtig godt sidste år, så jeg tror jeg fortsætter lidt i den dur.


Sidste år sagde jeg 60 bøger, og det blev til 140 læste bøger. Så i år prøver jeg at sige 40 bøger, og så er det spændende at se om jeg kan få tallet længere ned end 140. Ikke fordi jeg ikke gerne vil læse 140 bøger i 2018, men fordi jeg har andre ting jeg også rigtig gerne vil og jeg synes jeg skal give de ting et skub i 2018, men ærligt så forventer jeg nok at læsetallet ender på omkring 80, men når jeg siger 40, så stresser jeg i hvert fald ikke mig selv på nogen måde. Så sætter jeg faktisk mine læseforventninger så lavt, at jeg kan nå det nærmest uden at blinke. Det er en god følelse, den giver mig lyst til at sætte i gang med nye ting, så den holder jeg fast ved.


Sidste år kørte jeg også favoritforfatter temaer hvor jeg udfordrede mig selv til at læse to bøger på to måneder af den pågældende favoritforfatter jeg havde valgt. Det vil jeg faktisk gerne fortsætte med, de læseoplevelser jeg fik ud af at læse mere af favoritter var simpelthen nogle af de bedste sidste år.


Udover det så kommer jeg helt sikkert til at læse nogle julebøger til jul, men det sætter jeg først på når jeg kommer dertil. Ellers så havde jeg fokus på fagbøger, graphic novels, retellings og at afslutte serier sidste år. Og det fungerede perfekt. I år har jeg faktisk ikke nogen ide om hvad jeg gerne vil læse mere af. Jeg føler ikke der som sådan er noget jeg går glip af - jo måske noget mere paranormalt romance. Dét savner jeg at læse, men det er som om der ikke rigtig findes så meget godt for tiden, eller også går de min næse forbi. Jo Maas, og det hendes bøger satser jeg også stærkt på at læse næste år. Jeg synes også generelt YA genren har bevæget sig meget over i den super seriøse realisme retning, og det er også helt fint, men jeg savner flere fantasy valg. Ikke dystopier, dem er der stadig masser af, men mere fantasy af alle mulige andre slags. Men det er lidt svært at lave som udfordring.



Så det blev altså 'kun' til:

40 bøger


6 favoritforfattere



Ja, mine udfordringer fungerede åbenbart så godt sidste år at jeg åbenbart ikke har behov for at sætte fokus i år. Mit fokus for i år ligger nok mest af alt på at skrive mine egen historier frem for læseudfordringer. Men jeg har på fornemmelsen at efter 2018, så kommer der et 19 med masser af nye læseudfordringer. Ellers hvis jeg får lyst mit på året, så kan det sagtens være jeg opdatere udfordrings fanen.  






Her er de seks forfattere jeg læste i 2017 udfordringen: Stephenie Meyer, J.K. Rowling, Kasie West,  Neil Gaiman,  JRR Tolkien, og George R R Martin.



SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig