onsdag den 7. februar 2018

Den ultimative valentines day læseguide

Jeg elsker kærlighedshistorier. Især de helt store kærlighedshistorier. Så hvis man kunne tænkte sig at læse kærlighedshistorier med det helt store K i februar måned (eller på et senere tidpsunkt), så er her den ultimative guide, hvor der virkelig er fokus på kærligheden i bøgerne. Men selvom jeg er stor fan af kærlighedshistorier, så er jeg også ret kræsen og bevidst om kvalitetet, så det betyder også, at jeg ikke bryder mig om kærlighedsromaner som forfatteren har smidt ud af ærmet, eller er fyldt med klicheér. Det skal være historier der kan få mig til at mærke kærligheden mellem to personer. Historier hvor jeg kan mærke at forfatteren helhjertet har troet så meget på det her bånd mellem to mennesker, at det giver genlyd gennem linjerne.

Jeg har valgt at dele det op i tre kategorier:

Enkeltstående bøger
Enkeltstående bøger, der indgår i en serie
Serie-bøger

Med enkeltstående bøger mener jeg bøger som har en afslutning og ikke fortsætter i en eventuelt bind 2. De bøger der er enkeltstående og indgår i en serie, er typisk serier hvor nogle af de samme personer indgår i bind 2, men selve bog 1 er afsluttet.

Jeg har så vidt muligt forsøgt at afdække forskellige genre, så der gerne skulle være noget for enhver smag. Fælles for dem alle er selvfølgelig at jeg knus-elsker dem! Og jeg har fokuseret på at gøre listen nem og overskuelig, derfor har jeg valgt kun at nævne tre stykker til hver kategori. Here goes:





De enkeltstående bøger





Stolthed og fordom af Jane Austen er for mange mennesker en bog med mange kvaliteter. Det er jo trods alt en klassiker af mange årsager. Men det er nu først og fremmest en virkelig storslået kærlighedshistorie. Det er en historie hvor to mennesker - grundet stolthed og fordomme, ikke helt kan se den modsattes kvaliteter. Ikke før de selv har udviklet sig. Det er uden tvivl min helt  personlige yndlings kærlighedshistorie - og ja det er den for mange -  så her er jeg nok lidt kedelig, men det er ikke desto mindre et faktum at Stolthed og fordom stjal mit hjerte for mange år siden og ingen har helt kunne stå mål med den siden.






En anden klassiker er Jane Eyre, som lige så meget handler om  en persons udvikling som det er en storslået kærlighedshistorie. Men måden Brontë skriver den på er helt igennem fantastisk, hjerteknusende og hjertehealende på samme tid. Det er en historie, som jeg altid har lyst til at genlæse, for den har så mange skønne kvaliteter og som sagt så er kærlighedshistorien så ægte at man kan mærke den helt ind under huden. Både Jane og Mr. Rochester er så komplekse at de er nogle af de bedst beskrevne mennesker jeg har stødt på i litteraturen.





Sidste i denne kategori er Kasie West, som skriver noget af det sødeste YA kærlighed der findes. Det er fjerlet og super romantisk og underholdende. Så altså noget helt andet end de to forgående bøger. Kasie Wests bøger har kærligheden i fokus og historierne prøver ikke på at være andet end det, og det elsker jeg dem for. Personerne virker altid troværdige og samtidig har Katie West en forfriskende måde at skrive de her historier på (historier som ellers er fortalt igen og igen)  Alt sammen fortalt med en skrivestil jeg virkelig nyder. 










Enkeltstående bøger, der indgår i en serie



Caraval er et helt fantastisk eventyr, hvor der både er god plads til nyforelskelse og søskendekærlighed. Caraval er en fantasybog, der samtidig er drevet af et mysterium, et 'Caraval' -  et spil. Kærlighedshistorien er sød og romantisk. Bind 2 handler om søsterens historie, men indeholder også Scarlett som denne bog handler om. 






Samantha Youngs 'On Dublin Street' serie er NA realisme, den er derfor både sød og sexet. På billedet er bind 3 (jeg har læst kun de første to som e-bog), men de kan alle læses separat. De handler om de forskellige personer i en vennegruppe. Serien handler også om nogle mere alvorlige emner, men det er ikke dem der har hovedfokuset. Det har kærlighedshistorien. 





Lisa Kleypas bliver også udgivet på dansk, men jeg har dem kun på engelsk. Det er historiske kærlighedsromaner fra Regency- eller Victoriatiden, London. Dvs. at historien foregår i diverse society regler og lokaler med gentlemens - tænk Mr. Darcy, baller, store kjoler og store palæer. Lisa Kleypas' bøger indeholder altid 2-3 sexscener, så det kan på ingen måde sammenlignes med en tør historiebog. Tværtimod. Hver af hendes serier handler om familiemedlemmer der i hver sin bog finder kærligheden.






Serie-bøger






Erin Watts 'Royals' serie, er NA (bare uden det sædvanlige fokus på sex - well, det er der, men måske ikke så meget som i en normal NA bog). Bogen er til gengæld fyldt med intriger, dramaer i stil med Dollars, bare i en mere moderne udgave. Hovedpersonen har ben i næsen og den mandelige modpart har virkelig nogle issues der skal arbejdes på før et eventuelt forhold kan fungerer. Historien kræver helt sikkert at man læser alle tre bøger i serien.





Sarah J. Maas er en mester til at skrive kærlighedshistorier og ikke mindst mester i opbygningen af sådan en. Så selvom jeg ikke var helt oppe og ringe over bind 1, så var payoff'en der bestemt i bind 2. Serien er lang og det er kun de to første bind der er udkommet på dansk. Men det er samtidig et forrygende eventyr og high fantasy på en mere moderne måde. Forstået sådan, at den er 'lettere' at læse end f.eks. Ringenes Herre og andre populærere high fantasy bøger. Den er nemlig på ingen måde tung - den er både plot og karakterdreven. Så man oplever nærmest ikke den mursten af en bog det er. I hvert fald ikke på den negative måde. Men kærlighedshistorien kræver at man læser hele serien. Og hvis du heller ikke falder i svimer over bind 1, så glæd dig til bind 2!





Rubinrød serien er en YA serie med masser af humor, tidsrejse og en virkelig skøn kærlighedshistorie. Der er masser af mystik og ung kærlighed. Den er super nemt at komme igennem også hvis man ikke normalt er til fantasy eller tidsrejser. Som med de andre i seriekategorien kræver denne også at man læser hele serien. 

SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig