lørdag den 26. maj 2018

Murder on the Orient Express







Murder on the Orient Express

Forfatter: Agatha Chrstie
Serie: Hercule Poirot #10 - men kan læses som selvstændig bind
Genre: Mysterium/krimi
Målgruppe: Voksne

Tak til Plusbog.dk for anmeldereksemplaret

Bogen fås også på dansk under titlen Mordet i Orientekspressen



What more can a mystery addict desire than a much-loathed murder victim found aboard the luxurious Orient Express with multiple stab wounds, thirteen likely suspects, an incomparably brilliant detective in Hercule Poirot, and the most ingenious crime ever conceived?


Nu fik jeg endelig læst 'Murder on the Orient Express', og her efterfølgende synes jeg helt sikkert, at det er for dårligt at jeg ikke har læst den før.

Måske især fordi den bare har vokset sig mere og mere hypet i mit hoved gennem årene og derfor kunne jeg ikke undgå at sidde tilbage med en lille bitte smule skuffende fornemmelse efter endt læsning. Men jeg tror det var fordi jeg havde forstillet mig noget helt helt andet. For det fortjener den her bog faktisk ikke - altså at jeg blev lidt skuffet.

Tværtimod, så er den virkelig genial. Jeg er i fuld beundring over hvordan Agatha Christie har formået at stykke et kæmpe mysterium sammen, der bare fungerer helt upåklageligt, men også er lidt af et mesterstykke. Hercule Poirot er virkelig en fantastisk karaktér og det er bestemt ikke sidste gang at jeg kaster mig over en af de mange, mange bøger der er med ham i hovedrollen.

Jeg elsker den her type krimier/mysterier, for de har som regel altid et fænomenal plot, masser af tvists og overraskelser og så har de ikke mindst en helt igennem uimodståelig karakterbygning. 'Murder on the Orient Express' har virkelig det hele og for mig at se er den lige så genial som en anden bog der kan præcis det samme, nemlig mesterværket Sherlock Holms. Men alligevel har de hver noget unikt og jeg kunne ikke undvære nogen af dem. Sherlock Holms og Hercule Poirot er i sandhed i en klasse for sig.

Et kort ord om den nye filmatisering: læs bogen i stedet.






SHARE:

2 kommentarer

  1. Ja, bogen er virkelig god. Sikke en fin udgave du har!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja ikke. Jeg kunne virkelig ikke stå for den, også selvom det jo faktisk er en filmudgave, og at filmen ikke er nær så god.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig