torsdag den 28. juni 2018

Knivens stemme






Knivens stemme

Forfatter: Patrick Ness
Serie: Chaos Walking #1
Originalsprog: Engelsk, The Knife of Never Letting Go
Målgruppe: YA
Genre: Dystopia
Udgiver: Carlsen Puls


Tak til forlaget Carlsen Puls for anmeldereksemplaret


Prentisstown er ikke en by som alle andre. Her kan alle nemlig høre hinandens tanker i en overvældende og endeløs strøm af Støj. En måned før den fødselsdag, der vil gøre Todd til en mand, opdager han sammen med sin hund, Manchee (hvis tanker, Todd også kan høre - om han vil det eller ej), et område med total stilhed. De opdager, at byen, hvor privatliv er umuligt, gemmer på en forfærdelig hemmelighed. En hemmelighed så grusom, at Todd og Manchee må flygte, hvis de vil gøre sig håb om at overleve.

Jeg vidste at jeg med Patrick Ness ikke ville blive skuffet. Jeg vidste intet om bogen inden jeg gik i gang, men her bagefter læsning kan jeg ikke få hænderne ned.

Selvom man i dag snakker om bøgers korte levetid, så kan man ikke komme udenom at denne historie stadig holder selvom den er 10 år gammel og den burde virkelig blive karakteriseret som en YA klassiker. For den er unik på den helt rigtige måde. Den er sin helt egen og den står lysende skarpt mellem alle de andre YA romaner der eksisterer på markedet.

Patrick Ness skriver simpelthen så levende, at man virkelig føler sig til stedet i historien. Det hele virker nemlig så ægte - særligt dialogerne, så man kommer på ingen tid til at holde af Todd og Manchee. Åh, Manchee… Historien er skør, den er sjov, den er nervepirrende, den er fyldt med action og eventyr - den har plottvist, karakterudvikling - ja, den er bare et mix af alt det der er godt ved en store historier. Så jeg kan virkelig kun anbefale at man læser den, særligt hvis man rigtig godt kan lide Patrick Ness' stil i forvejen.

Jeg glæder mig noget så ufattelig meget til filmatiseringen af denne bog, kommer i biografen. Det bliver simpelthen så stort. Desværre skal vi helt hen i 2019 før det sker, men det er trods alt bedre end ingen film. Jeg er ret begejstret for at Patrick Ness ser ud til at være involveret i filmen ligesom han var med 'A Monster Calls', for det tror jeg virkelig har gjort hele forskellen. Hans fortællerstil er så fantastisk, at den helst ikke skal gå tabt på vejen gennem filmmaskinen.




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig