fredag den 17. august 2018

Mrs Dalloway







Mrs Dalloway

Forfatter: Virginia Woolf
Genre: Moderne klassiker - historisk realisme
Målgruppe: Voksne

Tak til Plusbog.dk for anmeldereksemplaret

Bogen fås også på dansk

Clarissa Dalloway, elegant and vivacious, is preparing for a party and remembering those she once loved. In another part of London, Septimus Warren Smith is shell-shock and on the brink of madness. Smith's day interweaves with that of Clarissa and her friends, their lives converge as the party reaches its glittering climax.


Mrs Dalloway var virkelig en fin historie, den er skrevet i et helt vidunderligt sanserigt sporg, og den når undervejs igennem en masse virkelig tankevækkende budskaber. Nogle ting bliver ikke sagt, men ikke desto mindre kommunikeret. Andre ting bliver sagt så direkte at armhårene står op.

Det jeg særligt nød, var at være tilstede i London - og ja, tilstede, for Virginia Woolf beskriver det så jeg er der. Selve handlingsforløbet foregår både i fortiden og nutiden - i nutiden forløber det i en hel dag. Vi følger Mrs Dalloway, men også en mand der er mærket af krigen. Disse to tidslinjer fletter til sidst sammen, om end for at opnå et lidt for hurtigt klimaks og refleksioner. 

Ja, plotmæssigt var jeg ikke den største fan, ganske enkelt fordi jeg finder det for 'let'-købt. For let konkluderet.

Men derfor kan man virkelig ikke tage ordet Morderne klassiker fra bogen. Den er virkelig tidsløs og utrolig interessant på mange aspekter. Sprogligt var den simpelthen en fantastisk oplevelse.
 Jeg fandt ingen sommerstemningen som jeg lidt havde forventet, men jeg tror det var fordi London og den britiske stemning var alt overskyggende og det gjorde bestemt ikke det mindste.

Det bliver helt sikkert ikke sidste gang jeg læser Virginia Woolf, og jeg forstår nu til fulde hvorfor hun er et must-read.






SHARE:

2 kommentarer

  1. Jeg elsker bogens poetiske sprog! Så smuk ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sproget er virkelig, virkelig smukt. Det er helt sikkert også den bedste grund til at læse bogen.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig