onsdag den 26. september 2018

The Maps of Tolkiens Middle-earth








Forfatter: Brian Sibley
Illustrator: John Howe
Genre: Fagbog / kort
Målgruppe: Fans af Tolkien


Bogen fås endnu ikke på dansk

Tak til Plusbog.dk for anmeldereksemplaret



Best-selling Tolkien expert Brian Sibley (The Lord of the Rings: The Making of the Movie Trilogy and The Lord of the Rings Official Movie Guide) presents a slipcased collection of four full-color, large-format maps of Tolkien's imaginary realm illustrated by John Howe, a conceptual designer for the blockbuster films directed by Peter Jackson. The set includes a hardcover book describing in detail the importance and evolution of geography within Tolkien's epic fiction and four color maps presented with minimal folds, including Beleriand and Númenor.

Jeg havde stjerner i øjnene da jeg først så den her udgave. Selve bogens (eller bøgernes - det er to stk. i en slipcase) design er virkelig lækker. I det ene omslag ligger de fire kort i store formater løst, så man har mulighed for at hænge dem op på væggen. Hvilket jeg seriøst har overvejet. Jeg har bare ikke fortalt det til min mand endnu. Men jeg kan ikke blive enige med mig selv om, om det vil være synd ikke at have dem samlet. Den anden lille bog indeholder beskrivelser af de steder der står nævnt på kortet. Det er dog kun ganske korte beskrivelser - men nok til at man er med på hvad det er man ser.

Illustrationerne og art work generelt er virkelig fedt. Kortene - ja, jeg må tilstå at jeg ved første øjekast troede at de ville have været mere detaljerede. Men når man læser om hvordan John Howe har skabt det bliver man alligevel pænt imponeret over det design han har lavet. Det der ofte ser simpel ud, har ofte krævet mere end man skulle tro. En kunstners fornemmeste opgave; at få det til at se let ud.

Jeg ser virkelig frem til at bruge kortene det når jeg forhåbentligt snart skal genlæse Lord of the Rings (og andre af Tolkiens værker i fremtiden). Det virker nemlig som om man meget bedre kan følge Ringbærenes rejse på dette kort frem for det originale. Hvilket også var hvad jeg håbede jeg ville få ud af bogen.







SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig