fredag den 19. oktober 2018

Skabt for dig








Skabt for dig


Forfatter: Louise O'Neill
Originalsprog: Engelsk, Only ever yours
Genre: Dystopia
Målgruppe: YA
Udgiver: Gyldendal


Tak til Gyldendal ung for anmeldereksemplaret



Louise O’Neills prisvindende bestsellerroman 'Skabt for dig' er en dystopisk-feministisk fortælling om en verden, hvor kvinder betragtes som genstande, der oplæres, eller snarere opdrættes, med det ene formål at kunne tjene og tilfredsstille mænd bedst muligt.


Jer der har fulgt og læst min anmeldelser i noget tid ved at jeg ikke kan udstå at læse om naive hovedpersoner. Det er noget af det værste jeg ved! Derfor var 'Skabt for dig' og mig et dårligt match fra starten af. Men jeg vil skynde mig at slå fast, at det er hos mig det issue ligger. Bogen er nemlig skrevet godt, og hvis man kan forene sig med de ting jeg beskriver, at jeg ikke kunne forene mig med, så er det helt klar en bog man skal tage at læse. Den har nemlig nogle super vigtige budskaber, og samtidig er den meget ulig andet jeg har læst.

Men jeg må hellere forklare lidt om hvorfor bogen ikke rigtig fungerede for mig, og det er der faktisk flere grunde til. Jeg må også hellere tilføje her fra starten af, at jeg elskede at læse A Handmaids Tale og jeg elskede at se første sæson - men da anden sæson kom, så var jeg ved at være godt træt af hele tiden at være plantet i elendighed og der ikke var nogen fremgang. 'Skabt for dig', er præcis ligesom A Handmaids Tale på det punkt. Så hvis man er vild med det, så er 'Skabt for dig' lige noget for dig.

Dertil så gav bogen mig ondt i maven, masser af kvalme  - og ja det beviser bare hvor effektfuld bogen er. Bogen har det vigtige budskab som undertrykkelse af kvinder og har skabt det her dystopiske samfund hvor kvinder bliver 'lavet' for at tilfredsstille mænd. Og beskrivelserne og de ting de mobber hinanden med og det de bliver udsat for er til tider ret så kvalmefremkaldende. Men det er ikke noget jeg bliver inspireret af. Jeg bliver ikke inspireret af at føle, at jeg har en mobber i øret - som er sådan det føles når man læser den her bog indimellem. Jeg bliver vred og irritabel. Og måske har verden ikke brug for så mange vrede feminister - men i stedet brug for nogle der handler. Det er det jeg elsker og bliver inspireret af - stærke kvinder, kvinder der handler. Hvis den her bog f.eks. havde fokuseret på hvordan deres verden kunne ødelægges og blive bedre, så så havde jeg været ombord. Selv på trods af en tude-naiv hovedperson.

Så ja, jeg føler det her er en bog der deler vandene, enten så elsker man den og er helt med på præmissen og bliver inspireret af det. Eller også er man ligesom mig, der bare hellere ville have læst noget andet. Når det er sagt, så er der ikke nogen tvivl om, at jeg værdsætter at denne bog er til. For vi har brug for så mange som mulige forskellige synvinkler og motivationsfaktorer til at gøre verden mere lige end den er i dag. Så selvom jeg ikke nød at læse bogen, så vil jeg stadig helt klart anbefale den til andre, som jeg tror vil kunne lide den.





 
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig