lørdag den 24. november 2018

Et rigtigt juletræ







Et rigtigt juletræ

Forfatter: Patricia Toht
Illustrator: Jarvis
Originalsprog: Engelsk, Pick a pinetree

Målgruppe: Børn og deres forældre
Genre: Jule-billedbog
Udgiver: Turbine forlaget


Historien, som er skrevet på rim, emmer af julestemning og akkompagneres af glade og varme illustrationer, der hylder de ritualer, der er forbundet med at pynte træet: at hente de stopfyldte kasser med julepynt frem fra gemmerne, at finde de rette grene til kugler og guirlander samt endelig at sætte stjernen fast i toppen og tænde julelysene.


Da jeg på mit arbejde sad og satte den danske tekst ind i den her bog, blev jeg lettere betaget af illustrationerne. Jeg må tilstå at jeg har en stor kærlighed til illustrationer der er over i den mere nuttede kategori. Jeg ved ikke helt hvor det stammer fra - måske er det bare min barnlige sjæl. I hvert fald er illustrationerne i 'Et rigtigt juletræ' i hvert fald fine og stemningsfulde.

Jeg havde først glemt at om bogen - for der går ofte flere måneder før billedbøger kommer fra tryk og når jeg sidder med mange bøger, så er det ikke dem man lige husker mest. Men jeg blev mindet om den igen fordi jeg så den engelske udgave på bookdepository.

Historien er en rigtig sød julehistorie som er fortalt i rim. Rim og jul er noget jeg forbinder meget med hinanden pga. en af mine barndomsklassikere: Peters jul. Et rigtigt juletræ mindede mig rigtig meget om Peters jul - bare som billedbog og selvfølgelig knap så vers opbygget. Se et eksempel på et opslag herunder. Mange børn elsker at lytte til rim og det virker ikke til at min søn er nogen undtagelse på det område. Så han lyttede lidt mere opmærksomt da vi læste den her højt end han normalt har tålmodighed til med nogle af de lidt længere billedbøger.

Bogen egner sig rigtig godt til højtlæsning af mindre børn i til jul.







SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig