onsdag den 21. november 2018

Snesøsteren








Snesøsteren

Forfatter: Maja Lunde
Illustrator: Lisa Aisato
Originalsprog: Norsk, Snesøsteren
Genre: Juleeventyr
Målgruppe: Alle
Udgiver: Turbine forlaget


Juleaften nærmer sig, og selvom Julian normalt elsker den særlige dag, som faktisk også er hans fødselsdag, føles alting i år helt forkert. Hele familien sørger stadig over tabet på Julians søster, Juni, og det er som om, julen er aflyst. En dag møder Julian dog den livsglade pige, Hedvig, som bringer et pust af varm kakao og brunkager med sig. Men der er noget mystisk ved Hedvig og hendes hus, og hvem er den gamle, mærkelige mand, som hele tiden dukker op?


Snesøsteren er på ingen tid blevet en kæmpe succes i Norge med 100.000 solgte eksemplarer og det forstår man virkelig godt. Nu har jeg læst den på dansk og jeg sidder tilbage med en følelse af: 'Wow' i hele kroppen. Snesøsteren er en helt igennem fortryllende julefortælling, som jeg ved at jeg kommer til at læse igen og igen. 

Bogen er en julekalenderbog i 24 kapitler, som man kan læse hver dag op til jul. Hvis man da altså ikke kan lade være med at læse videre. For det er så nemt liiige at tage et kapitel mere og finde ud af hvad der sker. 

Bogen bliver sammenlignet med Dickens 'et juleeventyr' og H.C. Andersens julehistorier og det gør den nok primært pga. dens alvorlige og vigtige emne. Den handler nemlig rigtig meget om sorg og savn. For mig har det en stor del med julen at gøre, for det er dér man virkelig kan mærke kærligheden til de mennesker der ikke længere er i ens liv. De mennesker man har givet gaver, danset om juletræ med og delt alle de hjertevarme øjeblikke sammen med.  

Jeg ville virkelig have ønsket at jeg havde haft den her bog da jeg var 7 år gammel. For der ville den have betydet alverden for mig. Jeg var nemlig der hvor Julian er. Midt i en sorg og en familie som ikke længere ved hvordan de skal holde jul uden et medlem af familien. Hvis man har prøvet at miste ligesom Julian, så skal man helt sikkert finde lommetørklædet frem. Jeg var selv hårdt ramt vil jeg sige, men jeg så også meget af mit yngre selv i Julian for min storesøster døde også som 16-årig som Julians og hun var også det mest livsglade menneske i hele min verden. Så ja, det siger nok sig selv, at jeg stortudede under mange af kapitlerne i den her bog. 

Bogen er en helt oplagt højtlæsningsbog og selvom børn skal have en vis alder for at kunne få glæde af højtlæsningen, så tror jeg ikke desto mindre, at det er vigtigt at indvi dem i savn og sorg - og den her bog gør det virkelig på smukkeste vis. Så jeg ser allerede frem til at dele den med min søn, for jeg vil hellere have at han oplever og forstår lidt af hvad sorg er gennem denne bog end gennem nogen anden bog jeg hidtil har læst. Udover selvfølelig Monster af Patrick Ness, men den er en hel del mere tung og velegnet til dem der allerede har prøvet at miste, og det håber jeg ikke min søn kommer til at opleve foreløbig. 

Men udover bogens behandling af sorg, så var den også fyldt med de skønneste magiske juleøjeblikke. Ikke mindst rørende og hjertevarme juleøjeblikke. Illustrationerne understreger magien på mesterlig vis - de er nemlig enormt smukke. Bogen handler desuden også rigtig meget om venskab og hvor vigtig det er at huske på at være der for ens venner - selv når man ikke rigtig orker det. 

Nu er anmeldelsen vidst ved at være alt for lang - men jeg tror min begejstring for bogen er ret tydelig men hvis ikke, så vil jeg slutte af med at sige, at det er en af de bedste julehistorier jeg har læst i nyere tid. Det her er den type bog som lever langt længere end de fleste andre bøger og beriger mennesker i generationer.





SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig