fredag den 21. december 2018

A Literary Christmas







A Literary Christmas

Redigeret af: The British Library
Genre: En antologi
Målgruppe: Julesjæle

Bogen fås endnu ikke på dansk

Tak til Plusbog.dk for anmeldereksemplaret


This seasonal compendium collects together poems, short stories, and prose extracts by some of the greatest poets and writers in the English language. Like Charles Dickens's ghosts of Christmas Past and Present, they are representative of times old and new—from John Donne's Elizabethan hymn over the baby Jesus to Benjamin Zephaniah's "Talking Turkeys," from Thomas Tusser counting the cost of a Tudor feast to P. G. Wodehouse's wry story about Christmas on a diet. Enjoy a Christmas Day as described by Samuel Pepys, Anthony Trollope, George Eliot, or Nancy Mitford. Venture out into the snow in the company of Jane Austen, Henry James, and Dickens's Mr. Pickwick. Entertain the children with the seasonal tales of Dylan Thomas, Kenneth Grahame, and Oscar Wilde.



Den her bog - udover at den har et smukt ydre - så er den også en helt perfekte og vidunderlige samling af klassiske juletekster. Teksterne rummer både digte, noveller og uddrag fra kendte klassikere med julescener - deriblandt A Christmas Carol, Little Women - men også Stormfulde Højder. Der er desuden julede uddrag fra forfattere som Jane Austen, Nancy Mitford og George Eliot. Normalt plejer jeg ikke at være så vild med uddrag fra bøger, jeg vil som udgangspunkt helst læse det hele frem for et uddrag af tilfældig prosa. Men her giver det for mig rigtig god mening, fordi julescenerne faktisk kan stå alene og nydes som de er.

For mig er der heller ikke noget tekst der er mere indbegrebet af julestemning som (udover måske Dickens) Clement Clarke Moores A Visit from St Nicholas, så det er helt perfekt at det er den første tekst man møder i bogen.

Når jeg læser julebøger hvert år op til jul bliver jeg næsten altid skuffet over de julebøger der findes på markedet - de har alt for lidt jul i sig. Men den her bog er indbegrebet af jul og den er derfor allerede blevet en skattet del af min julesamling. Fremover tror jeg det bliver en bog jeg vil tage frem hver jul og måske læse lidt hist og pist i den - for det indbyder den til, alt efter hvilket humør den møder en i.

Bogen er desuden smukt illustreret hele vejen igennem og det er kun med til at understrege julefølelsen.





SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig