søndag den 28. april 2019

Men Explain Things to Me







Men Explain Things to Me ... and other essays

Forfatter: Rebecca Solnite
Genre: Faglitteratur - essays - feminisme
Målgruppe: Voksne

Bogen fås også på dansk under titlen Mænd forklarer mig ting

Tak til plusbog.dk for anmeldereksemplaret


In her comic, scathing essay “Men Explain Things to Me,” Rebecca Solnit took on what often goes wrong in conversations between men and women. She wrote about men who wrongly assume they know things and wrongly assume women don’t, about why this arises, and how this aspect of the gender wars works, airing some of her own hilariously awful encounters.



Hvis man var i tvivl om, at #metoo ikke er for det bedste og fuld berettiget, så burde man tage at læse den her bog. Den sætter det hele i perspektiv. Og jeg tror ikke, at der er nogen der bagefter vil påstå, at den bevægelse ikke har gjort en masse godt.

'Men Explain Things to Me' er ikke den bedste feministiske bog, jeg har læst, men den gør noget som inden af de andre (som jeg har læst) har gjort. Den kommer med mange cold hard facts. Særligt tal omkring vold mod kvinder. De tal der refereres til i bogen er selvfølgelig amerikanske tal - og jeg takker skæbnen for, at jeg er født i Danmark, hvor vi heldigvis ikke har de samme tal. Men det er ikke sådan det ser ud i resten af verden.

Bogen indeholdte mange tankevækkende mønstre i forhold til samtaler mellem en mand og kvinde. Hvis man begynder at lægge mærke til det, så er den stadig helt galt med retorikken, og det gælder i høj grad også i Danmark. Og det håber jeg og tror på at det nok skal blive bedre med tiden. For det er det allerede. Jeg kan i hvert fald huske en skolelærer jeg havde engang som barn - han var så gammel, at han havde oplevet 2. verdenskrig - han var matematiklære - og en dag i en af hans timer fik han lige fortalt, at kvinders liv var slut det øjeblik de var blevet gift og fik børn. Jeg husker det fuldstændig tydeligt, for jeg var noget så chokeret - selv dengang som barn. I dag synes jeg virkelig det er en frygtelig ting, at sidde og melde ud i et klasselokale med små børn, og jeg forstår sådan godt at drenge/mænd nogle gange føler at de er det overlegne køn, og kvinder føler det modsatte - når nu de har fået det at vide hele deres liv. I dag ved vi bedre og det ændre sig heldigvis stille og rolig, men efter at have læst en bog som denne, så føles det stadig som en lang vej, og jo flere der er opmærksom på uligevægten jo bedre.

Så jeg vil altid anbefale alle at læse en kort feministisk bog - mænd og kvinder, for mange har desværre stadig den opfattelse af feminister er mandehadere og lesbiske. Yes, I know - weird, men jeg møder dem ret ofte desværre. Og måske er lige netop denne bog bedst til dem, fordi den indeholder så mange fakta, som ikke er til at løbe fra og Rebecca Solnit siger ikke at alle kvinder er helgende, men hun siger at vold har et 'køn' ifølge tallene, og det bør der gøres noget ved.




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig