onsdag den 29. maj 2019

Krigens monstre







Krigens monstre

Forfatter: Patrick Ness
Serie: Chaos Walking #3
Originalsprog: Engelsk, Monsters of Men
Målgruppe: YA
Genre: Dystopia
Udgiver: Carlsen Puls

Tak til forlaget Carlsen Puls for anmeldereksemplaret

I New Prentisstown venter det afgørende og fatale slag på at blive udkæmpet af de tre hære. Krigen hersker i New World, og Todd og Viola kan på ingen måder undslippe den. Langsomt udrinder det sidste håb for fred. Men pludselig er der en tredje stemmer som blander sig. Kan man stole på den og er dens motiv kun hævn? Todd og Viola må træffe et ubehageligt valg i en verden, hvor mennesket er blevet til krigshærgende monstre.


Jeg har sagt det før, men jeg bliver nødt til at sige det igen: Patrick Ness er intet mindre end genial! Alt hvad han røre ved synes, at give læseren stof til eftertanke og refleksion. På den gode måde. På den bedst tænkelige måde. Med 'Monster' som det absolutte bedste eksempel. 

Jeg har været utrolig spændt på at se hvordan den her serie ville ende, og nu den er her, så gik den i en hel anden retning end jeg havde forventet. 

'Krigens monstre' som er bind 3 i Chaos Walking serien er actionfyldt og spændende til fingerspidserne. Serien er meget snart aktuel med en filmatisering og det er noget jeg især ser rigtig meget frem til. Jeg håber virkelig de formår at ramme det som den her serie gør så godt. 

I bogen følger vi synsvinklerne mellem Todd og Viola - og en tredje fortæller - spacklerne gennem krigen. At vi får sidstnævnte perspektiv med, synes jeg er lidt en genistreg, for det er som om det løfter det hele til et endnu højere niveau. Jeg fandt det utrolig interessant, for man får krigen ind under huden og oplever handlingen fra alle de deltagendes sider. 

Man mærker krigens gråzoner og Patrick Ness får på imponerende vis læseren til at mærke hvad det er krig gør ved folk. Hvordan det påvirker de enkelte, og hvor meget der bliver tabt. At de der vinder, vinder med store omkostninger. Og moral gradbøjes. Til sidst bliver man som læser selv forvirret og tænker, hvad er egentlig rigtig og forkert - hvem har mest ret og det er det der gør at Patrick Ness er så voldsom dygtig.

Serien består af tre mursten men de er alle hver især tiden værd  - det er en helt igennem imponerende trilogi, som spiller på mange tematikker og jeg er ikke i tvivl om, at alle vil kunne tage noget med sig efter endt læsning. 






SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig