mandag den 15. juli 2019

Godnatlæsning i øjeblikket #1





Herhjemme læser vi godnathistorie hver aften til stor fornøjelse for både sønnike og forældre - og det herlige er at sønnike altid selv spørger om vi ikke skal læse - og jo selvfølgelig skal vi det! Så det har altså inspireret lidt en lille ny serie på bloggen, hvor jeg viser hvilke bøger der er populærere hos ham den bette på 3 år - og hvad der måske er mere populært hos hans forældre. ;0)

Da det meget er det samme der bliver læst i perioder, så tror jeg kun det her indlæg bliver en kvartalsting, men jeg håber I har lyst til at kigge lidt med på hvad vi læser. Og obs! der vil ofte naturligvis være en overflod af Turbine-bøger, da det ofte er dem jeg sidder og forelsker mig i på arbejdet. Men vi presser også nogle gange nogle af vores gamle barndomsklassikere ned over hovedet på ham den bette, og det er selvfølgelig ikke altid at han bidder på - men det skal jeg nok skrive om ved hvad bog.

Men her er lidt af det vi har læst på det sidste:








Bamse bjørn bøgerne (papbøger)

Sønnike er vild med bamse bjørn bøgerne og det skyldes helt sikkert den interaktive del, hvor han kan sidde og drejer på ting og skubbe ting op og ned. Der er ikke så meget tekst at læse på dem, så når vi læser så handler det mest om at pege på de ting der er på billedet og sige hvad det er. Det gør kan meget gerne selv. Så der er ikke så meget læsning for forældrene i Bamse bjørn bøgerne og derfor nok heller ikke så meget sporgudvikling. Men bøgerne er næsten altid hans første prioritet, hvis ikke vi foreslår andet.






Kalle og Palle bøgerne (billedbøger)

Ja, her er det mor, der ihærdigt forsøger at vise sin søn, hvor fantastiske de her bøger er, for de er så finurlige og sjove, men de er helt sikkert til en ældre aldersgruppe, men sønnike synes Kalle og Palle er ret sjove og kigge på og vi får en lille snak om bøgerne alligevel. Men jeg må hellere se mig slået og acceptere at det er til når han bliver ældre.







Lille Pinds puttetid (billedbøger)

Nyeste udgivelse af Elvira Fragola er helt vidunderlig fin. Den har de fineste og smukkeste illustrationer og så er det virkelig en historie der kan få vildbassen til at slappe af og finde ro. (Ja, nogle gange bliver der slået kolbøtter i sengen). Derfor er det også ofte en bog vi vælger at læse hvis vi kan se at det bliver liiidt mere svært at få ham til at falde til ro med en bog. Og sønnike bliver hurtigt grebet af bogen - der er så meget udtryk i illustrationerne at sønnike rigtig gerne vil snakke om hvad der sker på billedet og hvad lille Pind f.eks. føler.







Paw Patrol bøgerne (papbøger)

Vi købte en lille kuffert med små Paw Patrol papbøger og det var med det samme et hit. Der står ikke så meget tekst i, så vi læser ofte en håndfuld af gangen. Når vi går ind til og selv og han ligger selv, kan vi høre at han ligge og læser videre i bøgerne. Vi kan høre han nævner deres navne. Derfor ser de allerede meget elsket ud og hvis der pludselig ligger en et andet sted i huset, så ved han med det samme hvilken som det er der mangler.





Birk og Bjørn (papbøger)

Disse to bøger kunne jeg ikke selv stå for. Jeg opsatte den danske udgave og jeg knuselsker Joëlle Tourlonias' illustrationer, og jeg samler på alle de bøger jeg kan finde med hendes fine streg. Heldigvis var sønnike også ret hurtig fan. Han kan følge med historien og han når aldrig at miste interessen. Han kan nemt sætte sig ind i at Birk ikke kan finde sin bamse Bjørn og bliver tydeligt revet med af historien. 
Han snakker også meget om ting der er i illustrationerne og Joëlle Tourlonias har lavet mange fine detaljer, så der er masser af snakke om. Der er sågar et nik til Peter Plys at finde og det er ekstra sjovt, for sønnike ved godt hvem Peter Plys er, så han kommer med sådan et glædesudbrud - hver gang! - han peger og siger P L Y S! :0)













SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig