lørdag den 13. juli 2019

Grænsen til Trafallas - del 1 - Den halve arv







Den halve arv

Forfatter: Julie M. Day
Serie: Grænsen til Trafallas del 1
Genre: Fantasy
Målgruppe: Unge og opefter
Udgiver: Leatherbound

Tak for Julie M. Day for anmeldereksemplaret


Da Grace stifter bekendtskab med en mærkværdig skriftrulle, og der samtidig kommer en fremmed mand til byen, er hun ikke i tvivl – den fremmede vil hende noget, og det er ikke nødvendigvis noget godt. Inden længe bliver Grace hvirvlet ind i en ældgammel fejde mellem godt og ondt. Hun er stærkt ønsket af nogen i det fremmede og magiske land, Trafallas, mens andre helst ser hende forsvinde. Hvem er de gode, og hvem er de onde, og hvem af dem kan Grace stole på?



Jeg kan lige så godt starte med at sige det - hvorfor i alverden har jeg dog ikke læst den her serie noget før! Nøj, hvor var første del af 'Grænsen til Trafallas' dog helt fantastisk! Der er virkelig kommet meget rigtig godt dansk skrevet fantasy på det sidste, og hvis du ligesom mig synes det har været mangelfuldt længe, så skynd dig at begynde på den her serie! 

Fantasyhistorien her er meget anderledes end hvad der ellers er på markedet - men på den gode måde. Den er både klassisk og moderne på en og samme tid. Den er på en måde en slags magisk realisme fordi den starter i det der ligner vores helt almindelige verden, men så rejser hovedpersonen ret hurtigt til en hel anden og fuld magisk verden og al realisme forsvinder som dug for solen. 

Verdensopbygningen - Trafallas - er utrolig rig og helt vidunderlig. Man kan ikke lade være med at elske, at være i den magiske verden. Hele historien er utrolig flot skrevet og rigtig godt gennemarbejdet, og jeg elsker at der er en kærlighedshistorie, selvom den måske skulle have haft mere plads for sådan rigtig at udfolde sig. Men det er ofte lidt en smagssag, når det kommer til fantasybøger. 

Julie M. Day er virkelig den fødte historiefortæller og jeg elsker den måde at hun griber fat i sin læser og bare inddrager dem i hele hendes fantastiske og fantasifulde verden. Og jeg har med glæde ladet mig rive med.

Jeg glæder mig helt vildt til at læse videre i serien og jeg håber Grace blive lidt mere sin egen person og ikke kun reagere på de ting der sker, som det primært har handlet om her i bind 1, men sådan er det meget typisk i de første bøger i serier og det skal der også være plads til. Men jeg håber hun bliver meget mere selvstændig og aktiv i forhold til handlingen i bind 2. 









SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig