søndag den 18. august 2019

American Gods








American Gods

Forfatter: Neil Gaiman
Serie: American gods #1
Genre: Fantasy / mytologi
Målgruppe: Voksne

Serien fås også på dansk under titlen Amerikanske guder


Days before his release from prison, Shadow's wife, Laura, dies in a mysterious car crash. Numbly, he makes his way back home. On the plane, he encounters the enigmatic Mr Wednesday, who claims to be a refugee from a distant war, a former god and the king of America.


American gods er blevet kendt som en slags nyere amerikansk mytologi. Bogen har faktisk nogle år på bagen efterhånden (mere end 10 år) men det gør den på ingen måde mindre relevant. Tværtimod er den fornylig blevet lavet aktuel igen med en tv-serie. Jeg delvist læste den og delvist så hørte jeg lydbogen hvor Neil Gaiman selv indtaler - lydbogen kan virkelig anbefales. Han er en af dem der er helt fantastiske at høre fortælle sine egne historier.

Jeg synes konceptet i American Gods er intet mindre end genialt. Det kan jeg lige så godt starte med at sige. For jeg elsker ideen omkring: hvad sker der når folk rejser til Amerika og guderne rejser med og hvordan det så udvikler guderne og den amerikanske befolkning. Det er nemlig samtidig nok det der kan kaldes en ganske udmærket og ærlig skildring af Amerika og dets befolkning. Det er i hvert fald hvad Neil Gaiman har stræbt efter, og jeg synes det virker til at er lykkes utrolig godt. Det er en meget anderledes side end man ser i fjernsyn. Jeg er som altid imponeret over alt det han kan formår at gøre med sine bøger - lave en skildring af den amerikanske befolkning, skriv en fængende og interessant historie og skabe unikke karakterer. Det er jo Neil Gaiman i en nøddeskal, han gør intet halvt, alt er bare genialt.

Når jeg har læst en ny bog af Neil Gaiman undres jeg over hvorfor jeg ikke allerede har slugt hele hans forfatterskab, så jeg må vel hellere se snart at få læst noget mere.






SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig