torsdag den 29. august 2019

Her var en mand








Her var en mand

Forfatter: Jeffrey Archer
Serie: Clifton-krøniken #7
Originalsprog: Engelsk, This Was a Man
Genre: Historisk fiktion, slægtshistorie og spændingsroman
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Lindhardt og Ringhof

Tak til Bog og ide for anmeldereksemplaret

Her var en mand er sidste bind i Clifton-krøniken. Jeffrey Archer afslutter den medrivende saga om familierne Cliftons og Barringtons turbulente liv. Den verdensberømte forfatter Harry Clifton er i fuld gang med at skrive sit næste store værk, mens hans hustru, Emma, afslutter sine ti år som bestyrelsesformand for Bristol Royal Infirmary. En uventet telefonopringning spænder imidlertid ben for dén plan. 

Selvom jeg havde fået spoilet slutningen - ja, faktisk af forfatteren selv til et bogforum event for nogle år siden, så var det stadig med tårer i øjnene, at jeg vente sidste side i bind 7, som er sidste bind i Clifton-krøniken. Så selvom jeg vidste nøjagtig, hvor vi var på vej hen så overraskede Jeffrey Archer mig alligevel.

Jeg synes simpelthen Jeffrey Archer slutter Clifton-serien på en rigtig god måde. Jeg gruer altid for slutninger når store serier slutter, for ofte synes jeg at slutningerne ender i den ene eller den anden grøft - enten er det for overstadigt eller også unødvendigt tragisk så det rammer en niveau af ligegyldighed. Jeg kan rigtig godt lide, at sidde med en slutning hvor jeg føler at hele serien er bundet sammen, men det skal også gerne give mening i forhold til skæbnerne og så må det også gerne være tankevækkende. Bonus hvis det kan frembringe tårer og alt det synes jeg faktisk, at jeg fik af Jeffrey Archer. Så jeg er glad, især fordi en dårlig slutning kan give en fornemmelse af at man har spildt sin tid på at læse en meget lang serie, nu synes jeg i stedet det har været lidt af en gave. Med stor underholdningsværdi.

Det hele virker endnu større når man tænker på, at hele serien bygger på Jeffery Archers egen livshistorie - omend løsligt. For det giver et ekstra perspektiv til historien omkring håb og drømme for fremtiden.

Ja, som sagt kunne jeg ikke lade være med at blive revet fuldstændig med af dette sidste bind og hele serien har været virkelig fantastisk. Jeffrey Archer har en egenskab til at skrive om mennesker og menneskeskæbner så det virker ægte og så det samtidig går lige i hjertet. Og ja, jeg har nok sagt det før, men siger det gerne igen: Clifton-krøniken fortjener virkelig at få sin egen tv-serie, så den kan nå endnu flere mennesker og personligt ville det bare være fantastisk at se historien udfolde sig på ny foran ens øjne.

Jeg får lyst til at læse mere af Jeffrey Archer - måske hans bestseller, Kane and Abel, for hvis der er noget han kan så er det at fortælle en fantastisk historie og jeg elsker som bekendt fantastiske historier!



 


SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig