torsdag den 7. november 2019

Gudindens avatar








Gudindens avatar

Forfatter: Henriette Hesselholdt
Serie: Gudernes krig #1
Genre: Fantasy
Målgruppe: Unge og voksne
Udgiver: Tellerup

Tak til Henriette Hesselholdt og Tellerup for anmeldereksemplaret


Den unge præstelærling, Paleon, bliver trukket med ud af det trygge kloster på en hemmelighedsfuld færd gennem landet Serelia. Han skal hjælpe med at bringe elveren, Si’il, til gudinden Haias tempel hvor hun har en vigtig plads at udfylde i den lurende krig mellem guderne. Med sig har de tre gamle krigskammerater der hver gemmer på deres hemmeligheder, samt en ung kvinde med en tilsværtet sjæl.



Henriette Hesselholdt har her begået en glimrende debut, der ikke mindst er en skøn tilføjelse til det danske fantasymarked. Det er tydeligt at hun kender sin fantasy-genre ud og ind - bogen emmer af kvalitet. Historien minder mig om rigtig mange skønne fantasy historier, blandt andet Dragon Age (computerspil), hvor også religion og magi er centrale elementer i historien.

Når en historie starter ud med så meget potentiale, så siger det nok sig selv at jeg rigtig gerne så at bogen havde været endnu længere. Man når ikke at fordybe sig så meget som jeg gerne ville, men til gengæld er der masser af action, spænding og fart over handlingen. Så hvis man sidder og bliver bekymret over, at jeg nævner at religion er en stor del af bogen, så vil jeg godt skynde mig at slå fast, at det på ingen måde dræner handlingen på nogen måde. Det er bare et ekstra element til fantasyverdenen.

Vi følger i bogen flere forskellige synsvinkler og det synes jeg fungere rigtig godt. Det hele hænger unægtelig godt sammen, men hvis historien havde været lidt længere, kunne man helt sikkert med fordel have udbygget karakterne, men særligt fokus på den intensitet der ligger mellem personerne. Der ligger nemlig utrolig meget potentiale.

Men alt i alt er det en enorm flot dansk fantasy debut og jeg ser utrolig meget frem til at læse videre i serien, for det virker til at historien virkelig tager fart hen mod slutningen - man får i hvert fald en fornemmelse af at historien er landet og det danner kæmpestore forventninger til bind 2.






SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig