tirsdag den 19. april 2022

Interview med Salina Schjødt Larsen






Fantastiske og dygtige Salina har været så skøn at ville lave et interview mens hun er på barsel her til Skrivepulten og det er jeg bare virkelig lykkelig for, jeg synes altid hun kommer med de absolutte bedste skriveråd i verden. Jeg bliver i hvert fald altid selv sådan - nå, ja, det er jo lige præcis dét det handler om. Så jeg håber og tror I får lige så meget ud af det som mig.


Her kan du finde Salina: 

Facebook: skrivekrampe - Salina Schjødt Larsens forfatterside
Instagram: @skrivekrampe
Twitter: @skrivekrampe
Tiktok: @skrivekrampe




Hvorfor oprettede du i sin tid, den mega FANTASTISKE skrivetip blog, Skrivekrampe.dk?

Skrivekrampe.dk blev i sin tid bare oprettet for at jeg kunne have en blog at dele mine tanker med. Der kunne jeg lige lave opslag om de konkurrencer jeg gerne ville deltage i, så jeg kunne huske dem, og så kom jeg tit til at skrive ned hvis jeg lige havde lært noget om skrivning.
Og så kom jeg til at se på interaktion og den slags, og kunne tydeligt se at den slags opslag: Lær at skrive- og skrivekonkurrence-opslag klarede sig markant bedre end de andre, og så ændrede mit fokus sig derfra.




Allerede inden du blev optaget på Forfatterskolen for Børnelitteratur vidste du rigtig meget om alt det tekniske bag det at skrive en bog, som du også formidlede til andre gennem Skrivekrampe.dk. Hvad var det forfatterskolen gav dig som du ikke selv havde fundet?

Forfatterskolen for Børnelitteratur var et sted, hvor man kunne få det man havde brug for. Havde man brug for skrivetekniske indspark, så fik man det. Havde man brug for at lære at se sig selv som kunstner, så fik man det.
For mit vedkommende fik jeg muligheden for at finde min stemme. Jeg havde en masse teknisk viden om skrivning, men jeg manglede at finde mig selv i det.
Det var på Forfatterskolen for Børnelitteratur at jeg lærte at jeg skulle skrive det jeg syntes var fedt, og ikke det jeg gik ud fra at andre brændte for, eller det man ligesom ”troede man skulle skrive.”
Og da den prås ligesom var gået op for mig, så kom der også hul på forlagsbylden, og bøgerne begyndte at udkomme.
Men forfattere er forskellige, og vi har forskellige behov før vi kan ’brage igennem’ – og det tror jeg var det, som Forfatterskolen for Børnelitteratur kunne give. Og som gjorde den unik.



Hvordan er din skriveproces og hvad holder du mindst og mest af i processen?

Min skriveproces er egentlig meget konstrueret, for sådan fungerer jeg bedst selv. Jeg får en ide, så brainstormer og plotter jeg, laver oversigter osv. Den her del elsker jeg, og selvom skrivningen også er fantastisk, så er det virkelig plotning og legen med at finde på og passe ind, jeg elsker.
Når jeg så er tilfreds med forarbejdet, og har snakket den igennem med folk for at fange alle faldgruberne, så går jeg i gang med skrivningen. Det er gerne fra A til B, og helst uden for mange afbrydelser. Jeg kan ikke gå med flere dage imellem en skriveproces.
Under skrivningen må der gerne komme nye indskud, så bruger jeg bare mine planer og oversigter til at få dem flettet ind, så de giver mening for plottet.
Til sidst redigerer jeg, sender til beta og redaktør, og redigerer igen. Redigeringen er den proces jeg har det sværest med. På mange måder er historien afsluttet for mig der, og selvom jeg godt ved at den er nødvendig og gør historien bedre, så kan det også være det arbejde, jeg skal slæbe mig selv igennem.
Gudskelov kan man altid plotte ved siden af!




Nu er du jo fyldt med skriveråd, men hvad er dit aller aller bedste?

Lav en rutine. Skriv så tit som muligt. Jeg plejer gerne at sammenligne skrivning med professionel fodbold. Du bliver ikke professionel fodboldspiller af at spille lidt for sjov med vennerne en gang om ugen.
Ja, det er også en god ide at lære håndværket (en fodboldspiller skal kunne reglerne), og hele tiden udfordre sig selv (Det der hovedstød, det skal da læres!) – men det betyder faktisk ikke noget, hvis du ikke er i topform og kan levere varen.
Så få en rutine. I alt hvad du laver og som du gerne vil noget med. Det kan være svært fordi man gerne vil så meget, men det er virkelig det, der gør at skrivning går fra at være en sjov hobby og en drøm, til noget du aktivt arbejder for at komme til at arbejde professionelt med.




Får du skriveblokeringer og i såfald hvad gør du ved dem/undgår dem?

Skriveblokeringer tror jeg alle får. Men hemmeligheden er at vide hvorfor de er der. Jeg kan dele mine op i nogle kategorier:
Dem, der kommer når jeg faktisk ikke ved hvad jeg laver. Så må man tilbage til plotningen og fikse det problem. Der skal skrives noget om så det kan give mening igen, og jeg får glæden ved historien tilbage.
Dem, der kommer når jeg er stresset. Jeg er et virkelig sårbart menneske. Der skal meget lidt til for at jeg mister mit skrivemood. Derfor sørger jeg også for at få skrevet som noget af det første (Før barsel havde jeg en rutine, hvor jeg stod tidligt op, drak en kop kaffe og tog hen på biblioteket for at skrive – ingen afbrydelser eller noget til at tage ens fokus).
Lige nu er jeg på barsel, og jeg får faktisk ikke skrevet. Jeg får plottet en masse, og det glæder jeg mig til at arbejde videre med når jeg engang begynder på arbejde igen. Men med en lille vild løveunge kan det godt være hårdt at holde hovedet i zen eller hvad vi skal kalde det, og derfor har jeg valgt at barslen også skulle betyde ingen skrivning. Så kan jeg heller ikke blive skuffet over alt det jeg ikke når!
Tit og ofte har skriveblokeringer en eller anden ydre faktor, og kan man identificere den så kan man meget bedre komme udenom problemet, frem for bare at se i spejlet og have ondt af sig selv (Selvom jeg også er stor fan af at have ondt af sig selv, det dyrker jeg meget. Men i forsvarlige mængder, så man stadig får skrevet!)



Hvad vil du gerne have vidst før du blev fuldtidsforfatter?

Mit råd til folk, der gerne ville leve af at være forfatter har altid været at finde et andet arbejde, der gav energi. Man skal ikke nødvendigvis gå efter noget præstigefyldt, der drænede en, men simpelthen finde noget, der gav mad på bordet mens man stadig kunne skrive når man så havde fri.
Det er et skidegodt råd, og jeg mener det stadig. Problemet er nok bare at jeg i den proces fandt et arbejde jeg virkelig elsker og også brænder for.
Jeg startede i 2012 som pædagogmedhjælper, og det blev en mega fed årrække hvor jeg lærte ufatteligt meget, hvor jeg efteruddannede mig indenfor feltet og fik job i kommunen med at udvikle forløb til børnehaver. Jeg elsker det pædagogiske arbejde.
Men vi nåede også et tipping point hvor jeg faktisk ikke kunne forsvare at bibeholde det arbejde, hvis jeg også gerne ville følge min drøm om at leve som forfatter. Eller sagt anderledes: Jeg kunne ikke nå at skrive alt det forlagene ville have, hvis jeg også lige skulle passe et andet arbejde.
Så jeg blev nødt til at stoppe. Og der ville jeg måske godt have vidst at man selvom man når sine drømme, også kan risikere at sige farvel til andre ting som gør en glad.
Men det er også bare et luksusproblem et eller andet sted. At være så succesfuld, at man må droppe det ene af to fede jobs for at kunne nå det hele.




Kunne du en dag finde på at skrive til en anden genre og målgruppe? I såfald hvilken?

Ja, det kunne jeg sagtens. Jeg synes hele tiden jeg ændrer kurs og leger med enten nye genrer eller målgrupper, simpelthen også for at holde mig selv frisk og i gang.
Pt plotter jeg på en YA Heist/Fantasy-sag, og det er meget atypisk noget jeg har skrevet før kan jeg godt mærke. Men om den nogensinde bliver til noget ved jeg ikke.



Kan du sige noget om hvad du arbejder på nu/der er på vej fra tryk? (eller lige inden du gik på barsel)?

Lige inden barslen gik med at få afsluttet alle mine nuværende projekter, så jeg kunne slappe af med Lilleløven.
Så jeg skrev serien om De nye helte færdig. Det er de afsluttende bind i hele det store superhelte-epos, jeg har lavet sammen med Nicole Boyle Rødtnes, og det har været mit drømmeprojekt stort set lige siden jeg vidste at jeg gerne ville være forfatter. Så det er så vildt at se hvordan det ligesom når sit peak nu.
Derudover skrev jeg også serien om Jagten på de sidste ønsker færdig. Det er ørkenfantasy med lampeånder og moralske dilemmaer, og det er en serie jeg virkelig glæder mig til at se hvordan bliver taget imod af læserne derude.



5 hurtige:


Favorit …


... Sted at læse?

på cafe.


… Sted at skrive?

på biblioteket. Gerne en kendt krog fordi jeg er vanedyr.


… bog?

En notesbog. Jeg har ikke favoritbøger som sådan, da min yndlingshistorie altid er en jeg ikke har hørt/læst endnu.


… forfatter?

Samme som før. Jeg har ikke yndlingsforfattere, for jeg forelsker mig i historien når jeg læser. Men ser man på folk, der bare bærer det at være forfatter godt, så kan jeg da anbefale Thomas Arnt, Camilla Wandahl og Thea Astrid Fynbo – De er fx fantastiske at følge på Instagram.



… genre?

Fantasy. Men gerne krydret med gys.








SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig