onsdag den 4. maj 2022

All time greatest fantasy must reads - del 1

 



Jeg anser mig selv for at være en fantasy-læser, helt igennem. Jeg elsker fantasy og har altid gjort det og det er nok, hvis vi nu skal være helt ærlige, den genre jeg læser aller mest. Men har jeg egentlig læst de fantasybøger som jeg burde? Som det jo nærmest høre sig til hvis man kalder sig selv en solid fantasylæser. Det spørgsmål, var for mig, så interessant at jeg simpelthen blev nødt til at undersøge det. For jeg ved jo godt, at jeg har mange på læselisten som jeg aldrig rigtig er nået til - og andre hvis filmatiseringer har været så skuffende at jeg ikke har haft lyst til at åbne en bog.

Så jeg har sammenfattet en liste af the all time biggest fantasy mustreads og det har jeg gjort ud fra en masse forskellige lister på internettet, for det er selvfølgelig ikke alle der er lige enige om hvad der udgør de mest kendte og elskede fantasybøger, så jeg har valgt at gå med de bøger som var på alle listerne og fortrinsvis højt på listerne også og nedenfor kan I se resultatet. 

For ikke at gøre listen al for lang, så nævner jeg kun bogserien ved navn, men viser den første bog i serien med billede og ikke resten. Og så er det selvfølgelig i tilfældig rækkefølge. 33 er der nævnt i alt - fordelt over to dele – og der mangler helt sikkert nogen men jeg har forsøgt at holde den så genre ren som muligt, hvilket har udelukket titler som Dracula, Frankenstein, Enders Game, The Hitchhiker's guide to the galaxy mf. 










A Song of Ice and Fire serien af George R R Martin

Jeg har læst alle de indtil nu udkomne bøger og virkelig elsket at være i den verden. Jeg har selvfølgelig også set tv-serien og jeg er en af dem der helt sikkert synes at sidste sæson var noget frygteligt rod, så jeg har svært ved at se hvordan George R R Martin kan færdiggøre hele serien med kun to bind tilbage. Eller om han overhovedet formår at få dem færdiggjort - nu må vi se.





The Lord of the Rings af JRR Tolkien

Tolkien er og bliver The Godfather of Fantasy. Ringenes Herre og Hobbitten er uden tvivl nogle af mine absolutte yndlingsbøger nogensinde. Jeg elsker den historie og jeg elsker filmatiseringerne. Jeg genlæser i øjeblikket The Lord of the Rings og jeg gør det i så langsom tempo jeg overhovedet kan. Læser et kapitel, lader bogen ligge en måned. Læser et kapitel mere .. osv. På den måde er historien altid en del af min måned, hvilket er ret genialt hvis du spørger mig.





The Discworld serien af Terry Pratchett

Nej, jeg har aldrig fået læst noget af Terry Pratchett. Jeg havde i langt tid svært ved at finde ud af hvor jeg skal starte og siden er den bare dalet længere ned på min læseliste, men det er en stor fejl, så den må jeg have hevet op ad igen.





The Kingkiller Chronicles serien af Patrick Rothfuss

Jeg har kun læst den første bog i serien, mest af alt fordi jeg ikke vil gøre det svære for mig, at vente til bog nr. 3 udkommer - hvis den nogensinde gør det. Men jeg kunne ret godt lide den første bog i serien. 






American Gods af Neil Gaiman

Neil Gaiman er genial. Intet mindre. Jeg nød også hans American Gods bog, men jeg har nydt mange af hans andre værker mere, men American Gods regnes for hans største og bedste fantasyværk - selvom det måske i virkeligheden burde være The Sandman (som jeg stadig ikke har læst men som er høj på min tbr)






Jonathan Strange & Mr. Norrell af Susanna Clarke

Denne standalone bog er et nyere værk fra 2006 men det er alligevel først de seneste år at bogen har vundet nærmest stjernestatus som en af de bedste skrevne fantasybøger nogensinde. Jeg har den stadig til gode og har ikke engang set filmatiseringen endnu. Den er højt oppe på min læseliste.





The Broken Earth serien af NK Jemisin

Hvis jeg går i gang med en bog, så læser jeg dem som en hovedregel altid færdig. Det er lidt en dum regel i virkeligheden, men det er ikke min pointe. Min pointe er; at jeg faktisk begyndte på den her bog, men jeg fik den ikke læst færdig – det sker ellers virkelig aldrig! Men jeg tror det var den forkerte bog til det forkerte tidspunkt. Jeg tror jeg søgte noget let og den her var kringlet, indviklet og krævende – på den eksperimenterende måde, hvilket kan være en super, super god ting – det er det helt sikkert også i det her tilfælde, for serien får masser af rosende ord med på vejen og den er nået episk niveau selvom det er en nyere udgivelse. Så ja, jeg skal helt sikkert have den læst på et tidspunkt. 





The Farseer Trilogy af Robin Hobb

Jeg har læst den første bog i serien og jeg elskede den, og jeg ved helt ærligt ikke, hvorfor det har taget mig så langt tid at få læst videre. Men nu skal det altså snart være!





Earthsea Cycle af Ursula le Guin

Den her har jeg stadig tilgode, men jeg ser frem til at læse den, fordi den er så anmelder- og læserrost.






Harry Potter serien af JK Rowling

Jeg har selvfølgelig læst Harry Potter et utal af gange og de vil altid have en særlig plads i mit læsehjerte. 






The Stormlight Archive af Brandon Sanderson

Nu kommer der en indrømmelse. Jeg har ikke læst noget som helst af Brandon Sanderson. I know - han er med på listen her to gange – som den eneste – af en årsag. 





The Dark Tower serien af Stephen King

Jeg har kun set filmen The Dark Tower, og den var jeg faktisk ikke særlig begejstret for. Så jeg læste aldrig bogen. Jeg har dog siden hørt, at de andre bøger i serien er meget bedre, så måske man en dag skulle give det et skud. 








The Chronicles of Narnia af CS Lewis

Jeg har selvfølgelig også læst alle bøgerne om Narina og stornydt dem. Jeg har også set de nyere film fra Disney, som jeg faktisk rigtig godt kunne lide, så jeg krydser fingre for flere filmatiseringer i fremtiden – det er en magisk og vidunderlig fortælling.





Mistborn serien af Brandon Sanderson

Som tidligere nævnt så har jeg endnu tilgode at læse Brandon Sanderson - men faktisk ville jeg være gået i gang med hans mistborn serie for et par år siden, men min mand nåede at læse den før mig og spoilede mig lidt på slutningen, hvilket fik den til at dratte langt ned i min tbr. Men en dag, så skal jeg altså få læst noget af Sanderson men måske det bliver The Stormlight Archives som jeg starter med.




The Shannara Trilogy af Terry Brooks

Jeg har ikke læst bøgerne, men jeg har set sæson 1 af tv-serien og det var sådan en lidt meeh.. følelse, så jeg har ikke så travlt med at læse bøgerne.





The Sword of Truth serien af Terry Goodkind

Den her tøvede jeg lidt med at putte på listen, for godt nok er det en meget højt rangerede fantasyserie, men det virker til at den deler vandene end del. Enten så elsker man den eller så hader man den. Jeg tror ikke helt på, det er en serie for mig efter at have læst anmeldelser af den – så den ligger langt nede på min tbr liste.






SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig