MENU

lørdag den 5. oktober 2013

Nye bøger til biblioteket - september 2013

Disse fysiske bøger har været en tur gennem min pakkepostkasse og fundet vej ind på en hylde på biblioteket i september måned.  (ebøgerne er umulige at holde styr på, så disse er kun de fysiske)



Købt






Fået i forbindelse med kursus















Anmeldereksemplarer fra Saxo















Anmeldereksemplarer fra Lindhardt og Ringhof
















Anmeldereksemplar fra Gyldendal






Anmeldereksemplarer fra Alvilda















Anmeldereksemplarer fra Cdon.com






Anmeldereksemplarer fra Klim og forfatter Janne Hejgaard






Anmeldereksemplarer fra Turbine og forfatter Kirsten Ahlburg
















Anmeldereksemplarer fra Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck















Anmeldereksemplarer fra melemgaard og forfatter Jon Brændsgaard Toft
















Anmeldereksemplarer fra Forlaget Helle og forfatter Frederik Bøgh Bisgaard

















Har i fået noget godt i september måned?
SHARE:

fredag den 4. oktober 2013

Lola & Kalejdoskopet anmeldelse

Lola & Kalejdoskopet

Forfatter: Janne Hejgaard
Serie: Lola midt i verden #2
Genre: Fantasy/Realisme
Målgruppe: Børn/Unge
Udgiver: Klim



Tak til forfatter Janne Hejgaard for anmeldereksemplaret













Lolas liv er fyldt med bekymringer. Hendes lillebror er meget syg, hun bliver chikaneret af sine klassekammerater, og så er der balladen med mobilen og pengene. Og hvad med det, der blev ødelagt nytårsaften? Alt for mange tunge hemmeligheder, og hun har ikke nogen at dele dem med. Ikke før hun finder dragehytten og den mystiske kvinde, som giver hende lov til at bruge det hellige kalejdoskop – og som lytter til hende.
'Gangsta Gals' har fået Camilla som medlem, og hun har gang i et hævntogt, som er mere ødelæggende, end hun regner med. Maria har også planer, hemmelige planer, som Lola slet ikke ville bryde sig om, hvis hun kendte dem. Det værste er, når det går ud over en, man elsker ...
Heldigvis er Vik stadig Lolas ven, og han opdager den 'trylleformular', som Lola kan bruge til at få løst alle sine problemer. Det handler om at danse ...




Bogen handler som sådan ikke om magi, men forfatteren leger en smule med det overnaturlige. Det handler mere om hverdags/realisme magi. De ting der sker som videnskaben endnu ikke har fundet en forklaring på. Der er endnu mindre decideret overnaturligt i denne bog end den første. Jeg kan rigtig godt lide ideen i hverdags magi, for sådan føler jeg det også selv nogle gange. Jeg synes der er rigtig mange ting der er magisk i verden. Kærlighed. Naturlig. Følelser. Ja endda menneskelige organer er da mega magisk.

Jeg synes 2'eren er blevet alt for filosofisk til børnemålgruppen. Der er lange afsnit hvor Vik bare køre derudaf filosofisk og jeg er ret sikker på at en hel del børn ville være stået af på det. De informationsdump afsnit er virkelig også noget der tager livet af flowet i bogen.

Og hvor ville jeg have ønsket at historien havde været mere fortløbende, den hopper meget i synsvinkel og i tid. Det virker en smule generende. Jeg ville nok have fortrukket at have læst om færre personer. Der er ikke rigtig tid til at sætte mig ind i dem alle sammen. F.eks. Camilla, som jeg godt kunne lide at følge i den første bog, kammer fuldstændig over for mig i den her.

En af grundene til det er nok, at vi kommer ind på store hårde emner som cutting. For mig er det et frygteligt farligt emne. Man skal virkelig træde varsomt. Personligt for mig som læser kan jeg ikke bare acceptere, at det bare bliver forklaret flygtigt. Eller som en reaktion eller forklaring på en persons sindstilstand. Men det er en af mine book turn-offs, så det er ikke sikkert det er det samme for mange af læserne.

Dermed sagt så er bogen skrevet rigtig godt. Den er stadig spændende og underholdende. Men for mit vedkommende så tog serien en drastisk drejning i den forkerte retning.

Det er tydeligt at forfatteren har utrolig meget på hjertet, og har skullet have et imponerende overblik over bogen for at styre det. Og det har jeg stor respekt for. Men som jeg skriver ovenfor, kan der blive for meget af en god ting.
SHARE:

torsdag den 3. oktober 2013

Nattens Cirkus anmeldelse

Nattens Cirkus

Forfatter: Erin Morgenstern
Genre: Fantasy
Målgruppe: YA & voksne
Udgiver: Bazar

Tak til Bazar for anmeldereksemplaret

Bogen bliver muligvis en filmatisering, rettighederne ligger i øjeblikket i hænderne på filmfolk. Så må vi se derfra. Meget kan ske. Men ihh.. hvor jeg håber den bliver til noget. 












Nattens Cirkus. Du kan fare vild i en labyrint af skyer, spadsere i en overdådig have lavet af is og blive dejlig svimmel af duften af karamel og kanel, som ligger i luften.

Velkommen til Nattens Cirkus. Debutforfatter Morgenstern taber ikke pusten undervejs i denne fantastiske fortælling om grådighed, skæbne og kærlighed sat i rammerne omkring et cirkus i slutningen af det 19. århundrede. Men ikke et hvilket som helst cirkus!

Celia, en pige med særlige psykokinetiske evner, bliver som femårig uden videre smidt i armene på sin intetanende far, Hector Bowen, bedre kendt som Le Cirque des Rêves´ Prospero the Entertainer. Hector lægger straks skumle planer for Celia: Han sætter hende op mod sin ærkerivals unge troldmand i en kamp om magi, der vil resultere i den ene af de to spilleres død. Hverken Celia eller hendes modstander, Marco, har nogen anelse om det uundgåelige resultat.



Hvorfor, hvorfor? Hvorfor har jeg ikke læst den her bog før? Alle har snakket om hvor fantastisk den er, og alligevel har jeg ventet med at læse den. Nu hvor jeg har læst den føler jeg mig så utrolig meget rigere.

Da jeg startede på bogen, tænkte jeg... hey... den beskriver den type magi jeg elsker at læse om i bøger. Den troldmandsagtige en af slagsen. Da jeg så kom længere ind i bogen var det pludselig en anden slags magi jeg blev betaget af og som opslugte mig fuldstændig.

Nogle gange er jeg ret hård ved forfattere som går mere op i sproget end historien. Men når sproget går over og bliver magisk som i denne bog, så er det straks en anden sag. Sproget er sansende forførende og sender mig hen i et ovenud begejstret hjørne. Et hjørne der er helt umuligt at få mig ud af.

Jeg plejer ikke at sætte citater ind og plejer ikke at læse dem i de anmeldelser hvor de er, for jeg synes ofte de er for afslørende. Jeg vil gerne selv blive fanget af et citat og ikke kende dem på forhånd. Men dette citat er ikke særlig afslørende. Det viser egentlig bare hvordan sproget er gennem hele bogen: (Jeg viste det også i this week #19)

Desserten får samtalen til at gå helt i stå. Kugler af tyndt, mundblæst sukker, der skal slås itu, for at man kan få adgang til cremeskyerne indeni.
Efter et støjende kor af sukker, der knuses, varer det ikke længe, før gæsterne opdager, at selv om kuglerne ser ens ud, er de hver især fremstillet med en helt unik smag.

Alle begynder at smage på hinandens skeer. Og selv om nogle er nemme at gætte, såsom ingefær med fersken eller kokosnød og karry, forbliver andre delikate mysterier. 

Historien er så enestående og så smuk, at det er svært at forestille sig at ord på papir kan have den slags indflydelse.

Jeg tror bogen vil blive helt umulig at filmatiserer og få ind i folks hjerter på samme måde som bogen gør det. Men jeg håber de gør et forsøg og at det lykkes for dem.

Mit eneste minus ved bogen er at jeg ville ønske historien ikke havde været helt så forudsigelig. Der bliver lagt hints ud hen ad vejen, som afsløre hvordan slutningen vil udspille sig. Dermed sagt så fortjener den stadig fuld rating da den helt igennem er et originalt stykke litteratur. Og har haft evnen til at gå helt ind i huden på mig og efterlade mig en lille smule lamslået. Historien har endnu ikke forladt mig.

Jeg vil sådan set ikke rigtig sige andet end at hvis ikke du har læst den, så gør det! Hvis du har, så er jeg nu endelig en del af Reversene.
SHARE:

onsdag den 2. oktober 2013

Interview med forfatter Janne Hejgaard

Janne Hejgaard er ligenu aktuel med ungdomsserien Lola midt i verden, hvoraf tredje bog i serien snart udkommer. Alle tre bøger bliver anmeldt på Skrivepulten. Du kan læse mere om forfatteren og hendes bøger på www.JanneHejgaard.dk

















Hvordan fik du ideen til Lola historierne?
Jeg har i mange år (hvor jeg mest har skrevet fagbøger) haft lyst til at skrive nogle skønlitterære børnebøger, der både havde en spændende handling og et indhold, som fik læserne til at gøre sig overvejelser over den verden, de lever midt i.

Jeg har delvis taget udgangspunkt i de fagområder, jeg er hjemme i, og derfor handler 'Lola & kalejdoskopet' (bind 2) blandt andet også om sprogets rolle for den måde, vi alle opfatter virkeligheden på – helt uden at vi gør os det klart. Og 'Lola & spejlene' (bind 3) handler om den kyniske kommercialisering, som rammer tweens'ene hårdt, når de bliver 11-12 år gamle. Bind 1, 'Lola & Retfærdighedens Bog', handler mest om at sætte spørgsmålstegn ved alt det her med overnaturlig magi. Jeg synes nemlig, at det interessante er at gå på udkig efter den magi, som er virkelig, og som findes lige rundt om os alle sammen – hvis vi bare kigger efter.



Hvilken scene/kapitel nød du mest at skrive?
Når det er rigtig dejligt for mig at skrive, er det fordi der sker et eller andet – ja: næsten magisk. Jeg ved fx, at jeg skal skrive en scene, hvor Vik (en af hovedpersonerne i serien) skal gå rundt i en ukendt have og lede efter en mystisk hytte, som Lola påstår er usynlig. Jeg går i gang med at skrive, og så er det, som om de ord, jeg skriver, kommer fra et sted, jeg ikke vidste, jeg havde i mig. Scenen bliver lidt fortryllet for mig – og når det ind imellem sker, er det allerbedst. Der er heldigvis mindst én af sådanne scener i hver af de tre bøger, og jeg ved lige præcis hvilke det er, selv om det nu er flere år siden, jeg skrev de første to bøger.

Det er også fantastisk dejligt at skrive den sidste scene eller det sidste kapitel i en bog – når det hele går op i en højere enhed. Alle handlingsforløb bliver afsluttet, personerne har nået det, jeg gerne ville have dem til – osv.



Hvordan var det at stå med din første bog i hånden?
Nu er det jo virkelig mange år siden, jeg stod med min første bog i hånden – da var jeg bare 27 år gammel, og jeg kunne næsten ikke få blikket væk fra mit navn på forsiden.

Da jeg stod med den første af de tre bøger om Lola i hånden, blev jeg meget, meget glad, fordi – forsidetegningen var så flot, layoutet på omslaget var også virkelig smukt, og hele bogindbindingen var specielt lækker. Forlaget havde virkelig gjort noget ud af at lave en smuk og indbydende bog, og det var rigtigt dejligt for mig og passede til min historie: jeg havde jo også gjort meget ud af indholdet.

 

Hvordan er din skriveproces? Hvad holder du mindst af og hvad holder du mest af i skriveprocessen?
Jeg begynder med at gøre mig klart, hvad min næste historie helt overordnet skal rumme. Derefter begynder jeg at folde den overordnede ide ud i detaljer, som jeg skriver som stikord på papirlapper og lægger i en eller anden orden på et bord. Jeg har benyttet mig af den klassiske berettermodel ved alle tre Lola-bøger: anslag, præsentation, point of no return, osv., og jeg har prøvet at ordne mine papirlapper efter den struktur.

På et tidspunkt har jeg så meget stof, at jeg går i gang med kapitel 1. Og her begynder det, som er vanskeligst for mig, som virkelig er op ad bakke: at få sat processen i gang. I begyndelsen af en skriveproces er der jo udelukkende løse ender og indfald, og det virker helt uoverskueligt, at alle de stumper nogensinde kan blive til en samlet historie. Heldigvis har jeg så meget erfaring, at jeg ved, at sådan er det bare, og at når jeg bliver ved, så skal der nok komme noget godt ud af det. Og ganske rigtigt: på et tidspunkt bliver det meget lettere. Jeg kalder det selv, at 'nu har jeg fundet den røde tråd'.

Ind imellem skal der skrives nogle scener, som egentlig mest har som formål, at de binder andre, mere handlingsmættede scener sammen. De er en helt speciel opgave, fordi de skal også leve, og det er ikke let at få dem til det, fordi der ikke rigtig sker noget. Den slags scener kræver meget mere arbejde end dem, hvor handlingen bare ruller af sted.



Har du nogen skriveritualer/vaner/rutiner? 

 Er du god til at planlægge din tid, og motivere dig selv?
Ja til begge spørgsmål. Jeg sætter mig ved min computer hver morgen som det første, når jeg lige har drukket et par kopper the, og så har jeg den aftale med mig selv, at jeg skal sidde og skrive på min historie i mindst 3 timer. Jeg må gerne sidde der længere tid, men 3 timer er minimum. Det er en hjælp for mig, når det går rigtig tungt, fx i begyndelsen af processen, som jeg skrev før. Tre timer er til at holde ud, også selv om der kun er kommet 1½ brugbar sætning ud af min indsats den dag.

Handlingstrådene i de tre Lola-historier er så mange og så komplekse, at jeg har udviklet et tidsskema, hvor jeg skriver ind, efterhånden som historien skrider frem. Det er en hjælp for mig, så jeg ikke kommer til fx at have en person til at tale om noget i ét handlingsspor, før det rent faktisk er sket i et andet handlingsspor. 



Hvor lang tid tager det dig at skrive en bog?
Hver af Lola-bøgerne har taget mig 3/4 til et helt år at skrive. Jeg arbejder meget grundigt med sproget, og når jeg endelig sender manus til forlaget, har jeg læst hver eneste sætning 50 gange, tror jeg. Mange, mange gange, i al fald!

 

Hvad arbejder du på nu?
Jeg befinder mig lige nu i den tilstand, som Doris Lessing kalder 'karpe-tid'. Sådan en afventende fase, hvor man som en anden karpe står mellem sivene og vifter med halen, før man pludselig sætter af – og fanger en ny idé. Jeg har ikke fanget så meget ny idé endnu, at jeg kan fortælle om den.



5 hurtigere favoritter...

Favorit sted at skrive?

På mit smukke, rolige arbejdsværelse i huset på Samsø.

Favorit sted at læse?
I sofaen i stuen samme sted – eller ude på verandaen.

Favorit bog?
Der er mange bøger, jeg er rigtig glad for. Jeg var meget begejstret for 'Pindsvinets elegance' af Muriel Barbery – en bog til voksne. Jeg er også rigtig glad for de videnskabskrimier, min datter skriver – hun har lige udgivet 'Svalens Graf' for en uge siden, og den er fantastisk. Af bøger til unge har jeg senest været meget begejstret for især den første af bøgerne i Hunger-games trilogien. Det er vigtigt for mig, at det tydeligt kan mærkes, at forfatteren har noget på hjerte.

Favorit forfatter?
Der er heldigvis mange – men lad mig nu bare sige Sissel-Jo Gazan.

Favorit genre?
Det har jeg nok ikke. Jeg læser konstant og virkelig meget, børne-ungdomsbøger, krimier og brede amerikanske romaner. Små eksperimenterende tekster – og så er jeg glad for science-fiction. Det gælder alle typer bøger, at de skal være godt skrevet og altså have noget på hjerte.
SHARE:

Bogforum program 2013

Programmet er nu online på http://www.bogforum.dk/program/ og jeg er allerede i fuld gang med at nærstudere det. Ihhh.. hvor er det spændende.

Læse også nogle af mine highlights af programmet her og her


SHARE:

Lola & retfærdighedens bog anmeldelse

Lola & retfærdighedens bog

Forfatter: Janne Hejgaard
Serie: Lola midt i verden #1
Genre: Fantasy/Realisme
Målgruppe: Børn/Unge
Udgiver: Klim



Tak til forfatter Janne Hejgaard for anmeldereksemplaret













Lola er lige vendt tilbage til Danmark efter syv år i Afrika. Hun er ved at indrette sit nye ­værelse, da hun finder en mystisk bog. Hun viser den til sin nye klassekammerat, Vik, og de to går i gang med at oversætte dens afrikanske tekst. Bogen er en trolddomsbog, mener de, og for at finde ud af, om det er rigtigt, beslutter de at afprøve en af trylleformularerne.

Det skulle de aldrig have gjort. Eller skulle de? Lola er bange og fuld af tvivl, og hun får det ikke bedre, når hun husker på den ulykke, der skete med en af hendes venner, mens hun boede i Afrika. Var det også hendes skyld? Ligesom alt det med Camilla og Soffi...




Lola er en frisk pige, der ser på Danmark med nye øjne, efter syv år i Afrika. Vi følger den omvæltning det er for hende, pludselig at være i et nyt land og skulle finde nye venner. Samtidig med alt dette sker der overnaturlige ting.

Der er mange store temaer i bogen, som er hverdag for folkeskolens unge. Temaerne er bl.a. unge med problemer derhjemme, mobning, forskelligheder og misundelse.

Forfatteren har et rigtig godt indblik i mennesker. Lola og retfærdighedens bog  var spændende og til tider ret sjovt. Især samtalerne mellem Vik og Lola.

Jeg elsker at vi følger Camilla, som er den "onde"/"lede" modstander. Vi ser nemlig også en sympatisk side af hende, som jeg godt kan lide. Men hun er omvendt også utrolig irriterende.

Et lille minus for mit vedkommende er at jeg havde forventet mere overnaturligt. Jeg havde håber på mere overnaturligt. Det er meget minimalt hvad der er i bogen, og det der er bliver beskrevet så man kan tolke det realistisk i stedet for. I rigtig Vik facon.
SHARE:

tirsdag den 1. oktober 2013

Top ti tirsdag - Top Ten Book Turn-Offs

Emnerne følger The Broke and the Bookish

Altså hvilke ting der gør at jeg kan blive tændt helt af på en ellers god bog.


Alt for lette hovsa løsninger
Kender i ikke det at forfatteren har stillet en vanvittig kompliceret historie op, for så at slutte den med en løsning der var lidt for let. Det giver en meget flad følelse.

Den onde modstander er i virkeligheden din far
God i starten, men nu er den efterhånden brugt af alt for mange.

Positivitet omkring utroskab
Hvad er der positivt ved utroskab??

At bogen ikke holder hvad den lover
Surt at opdage at de forventninger man havde til bogen ikke blev indfriet

En alt for hjernedød heltinde
Det kan jeg altså bare ikke snuppe. Hallooooo har du overhovedet øjne i hovedet?

Når en hovedperson ikke reagerer naturligt på dødsfald
Ved ikke helt hvorfor men der er ikke noget der genere mig mere end en hovedperson, der kun lige tænker, nå... min forældre er nok døde så, det var da frygteligt, nå men videre med det jeg var i gang med. Eller lignende situationer.

I trekants dramaer, når hun ender sammen med den forkerte
Det er heldigvis ikke noget der sker så tit for mig, men det kan jo ske at jeg holder med den, i forfatterens øjne, forkerte.

Store plothuller
De irritere mig grænseløst. Stop!

Dødsfald i slutningen som ikke har nogen funktion overhovedet
Slutninger hvor det virker som om forfatteren lige synes der skulle ske noget, og så dræber vi lige hovedpersonen, hader jeg! Hvis der skal dø nogen i slutningen så skal der være en god grund til det. Ellers er det for mig at se en alt for let slutning for en forfatter at vælge. Der skal være en mening, noget at tænke over bagefter.

Sniksnak
Laaange kedelige dialoger og hvor fremdrift er en by i Rusland.


Der er sikker mange flere, men det var lige hvad der poppede først frem i mit hoved. Er der nogen i kan genkende, eller har i andre?
SHARE:
© 2025 Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig