mandag den 30. juli 2012

Fifty Shades of Grey review

Udkommer på dansk den 31. august med titlen Fifty Shades fanget. Plus der kommer (hvis alt går som det skal) også en film der bygger på bogen. (Jeg tror ikke den vil fungere på film - det er bare en fornemmelse jeg har, også selvom det er fantastiske universal der har købt rettighederne. Men selvfølgelig hvis det bliver efter rygterne og det bliver Ian Sommerhalder (Vampire Diaries) så kan jeg alligevel godt se lidt potentiale.) Fifty Shades of Grey er den første bog i en erotisk trilogi af E L James. Så den er altså ikke for børn/unge og sarte sjæle.

Goodreads:When literature student Anastasia Steele is drafted to interview the successful young entrepreneur Christian Grey for her campus magazine, she finds him attractive, enigmatic and intimidating. Convinced their meeting went badly, she tries to put Grey out of her mind - until he happens to turn up at the out-of-town hardware store where she works part-time.

The unworldly, innocent Ana is shocked to realize she wants this man, and when he warns her to keep her distance it only makes her more desperate to get close to him. Unable to resist Ana’s quiet beauty, wit, and independent spirit, Grey admits he wants her - but on his own terms.

Shocked yet thrilled by Grey's singular erotic tastes, Ana hesitates. For all the trappings of success – his multinational businesses, his vast wealth, his loving adoptive family – Grey is a man tormented by demons and consumed by the need to control. When the couple embarks on a passionate, physical and daring affair, Ana learns more about her own dark desires, as well as the Christian Grey hidden away from public scrutiny.

Can their relationship transcend physical passion? Will Ana find it in herself to submit to the self-indulgent Master? And if she does, will she still love what she finds?

Erotic, amusing, and deeply moving, the Fifty Shades Trilogy is a tale that will obsess you, possess you, and stay with you forever.

Der er delte meninger om denne trilogi, en del negative også, men det er jo et faktum at E.L. James har solgt 31 millioner eksemplarer på verdensplan og at det stadig er stigende. Faktisk har jeg læst at den har overgået Harry Potters salg i hurtigst sælgende paperbacks...huh...

Det virker nærmest på ovenstående indslag at det er alle 31 millioner der læser bogen for at få inspiration i hverdagen. Det er det absolut ikke. Man kan sagtens læse bogen for dens originalitet. Det er der rigtig mange der har gjort. Det gjorde jeg i hvert fald også selv. - Hvilket jeg iøvrigt er overrasket over at jeg gjorde.

Der er desuden lavet et par parodier på bogen, hvis man har læst trilogien og vil have et godt grin, så kunne Fifty Shades of Earl Grey være et godt bud. Eller hvad med Fifty Shades of Silver hair and socks? Fifty Shades of Gravy?

Jeg vil forsøge at svare lidt på to spørgsmål som rigtig mange nok spørger omkring den her bog:

Hvorfor virker det?

Hvis det virker. Ja så virker det. Og her virker det virkelig godt.

Bogen må siges at være yderst kontroversiel, men det bøger som America psyko også. I praksis er America Psyko en helt skræmmende bog, men der er rigtig mange der vil sige at det var den bedste bog der nogensinde er blevet lavet. Det samme gælder tv-serien Dexter eller den bog der vidst hedder Forbidden som handler om kærlighed mellem bror og søster. Alle de historier virker selvom de er kontroversielle og det virker også her. Rigtig godt endda. Så selvom du ikke ligefrem er til BDSM så er det ligegyldigt, for jeg går heller ikke ud fra at du skal være morder for at kunne nyde Dexter. Tættere på et svar kan jeg vidst heller ikke komme. For hvordan E L James har kunnet spinde historien så magisk at det virker, det er svært at sige. Hvis man vidste det så skrev alle vel bestsellers.

Hvorfor synes alle der har læst den at Christian Grey er sådan en hot karakter?
Forbidden love. Possessivness. Controling and charming guy. Love in high gear. Det er hvad rigtig rigtig mange kvinder vil have (i hvert fald i deres bøger :)). Det er i hvert fald et mønster i at det er disse karaktertræk i helten i bøgerne, der får salget til at stige. Samtidig med at kvinderne skal være selvstændige selvfølgelig, og det er lige præcis hvad den her bog handler om. Den spændende magt balancegang mellem en mand og kvinde. Christian har alle de ovennævnte egenskaber og mere til. Han har mange rigtig mange dæmoner og har brug for at blive helet. Hvilket jeg tror også ligger dybt i kærlighedshistorier, det med at kærlighed er stort når kvinder og mænd er der 100% for hinanden. Plus som E.L. James siger øverst, så er det nok fantasien om at man som kvinde for engangsskyld kan miste kontrollen bare lidt, ovenpå det massive ansvar vi tager på os selv, med at huset, børn, manden, kærlighed og jobbet skal være perfekt.

Hvad mener jeg så selv:

Jeg var en blanding mellem forfærdet og fascineret da jeg havde læst den første bog. Men jeg må indrømme at jeg er mest fascineret, så jeg skulle da selvfølgelig læse resten af trilogien.

Personligt så synes jeg der er ALT for mange sexscener. Jeg er virkelig ikke så stor fan af dem, for jeg synes de dræber flowet. Men heri virker de! De er en stor stor del af historien. Så jeg tror selv jeg ville have svært ved at skære nogen af dem fra. Det er jo selvfølgelig også den erotiske genre, så der er faktisk ikke rigtig noget at gøre der.

For mig minder den her bog mig meget om Skønheden og Udyret. Manden med de mange dæmoniske sider som kun skønheden kan heale. Og jeg ELSKER Skønheden og Udyret. Det aspekt er det jeg holder mest af i den her bog.

Den er original. Helt klart. Jeg tror ikke der findes noget som helst der bare ligner den lidt. Hvis der gør, så vil jeg ikke læse det, for jeg tror simpelthen ikke det kan gøres mere perfekt. Så derfor den høje rating:

KKKKKK