fredag den 20. juli 2012

Interview med Ida-Marie Rendtorff

Ida-Marie Rendtorff er ligenu aktuel med den nye danske dystopiske serie Kloden under vand.

Læs min anmeldelse af Kloden under vand - Den druknede soldat her

Læs mere om Ida-Marie på hendes hjemmeside her http://www.ida-marierendtorff.dk/




Hvordan fik du ideen til serien Kloden under vandet?
Under klimatopmødet i København for nogle år siden. Der var en masse debat om, hvad der ville ske, hvis vandstanden på jordkloden steg. Det gav mig idéen til bogen.


Hvilken scene/kapitel nød du mest at skrive?
Uh, det er et svært spørgsmål. Jeg nød rigtig meget at skrive den lidt absurde dialog mellem særlingen Gregor og Lara. Men også undervandscenerne i den oversvømmede by.


Hvordan er din skriveproces? Hvad holder du mest og mindst af i skriveprocessen? Er du god til at planlægge din tid?
Når jeg får en idé, går jeg gerne en lang tur (eller to) og får den overordnede historie på plads. Jeg skriver ikke noget ned, det bliver på en eller anden måde for bastant. Jeg kan godt lide, at historien bliver bevægelig; at den kan overraske mig selv i skriveprocessen. Samtidig er det vigtigt, at den ikke flyder fra mig og mister retning. Det er en fin balance mellem det planlagte og det spontane. I planlægningsfasen zoomer jeg ud og ser fortællingen i store træk, når jeg går i gang med at skrive, zoomer jeg ind på detaljerne. Det er først, når jeg går i gang med at skrive selve historien, at jeg rigtig begynder at lære personerne at kende – dem kan jeg ikke helt tænke frem, de skal skrives frem.

Jeg elsker, når fortællingen strømmer frit ud af tastaturet; når jeg bliver grebet, og historien ikke kan slippe sit tag i mig. Omvendt er det frustrerende, når jeg ikke rigtig kan trænge ind i historien. Når jeg sidder foran computeren og ikke kommer nogen vegne.

Jeg ved ikke, om jeg er god til at planlægge min tid, men jeg kan mærke, når jeg ikke er tilfreds med min arbejdsindsats, og så tager jeg mig sammen. Og så er jeg stædig, og det tror jeg er en vigtig egenskab for en forfatter. At skrive en historie er som at vandre i bjergene. Benene kan godt syre grundigt til, men man bliver alligevel ved med at gå.


Har du nogen skriveritualer/vaner/rutiner?
Jeg laver altid en kop te, inden jeg sætter mig til tastaturet. Hver dag starter jeg med at læse det, som jeg skrev dagen før og retter det til. Det hjælper mig til at komme ind i stemningen, og på den måde bliver teksten også arbejdet grundigt igennem.

Kloden under vand bind 1’s cover er super flot, har du selv været en del af processen?
Det var min redaktør på Gyldendal, som foreslog Harvey Macaulay som illustrator. Han ramte plet i første forsøg, og både min redaktør og jeg var vilde med forsiden. Vi kom kun med forslag til mindre justeringer.


Du har før udgivet en bog i samarbejde med din mand. Læser han din historie mens du skriver, når du er færdig eller slet ikke?
Jeg fortæller ham om mine idéer, men kun på et ret overordnet plan, for ellers kan han ikke bruges som ’frisk’ læser. Og så vender jeg en problemstilling med ham, hvis jeg går i stå i skriveprocessen. Jeg er næsten altid langt med bogen, før jeg lader nogen læse manuskriptet. Min mand er altid min første læser (hvis ikke min yngste søn Villads har kigget mig lidt over skulderen).


Der er rigtig mange forskellige aldersgrupper der læser ungdomsbøger i fantasy- og den dystopiskegenre. Hvad er det, tror du, der fanger så mange forskellige? Hvad fanger dig ved genrerne?
Bøger af den type er måske mere åbne – hovedpersonen er sværere at sætte i bås. Der er mange ’koder’ i den realistiske fortælling, der binder den til en bestemt aldersgruppe. Klassetrin f.eks. men også tøj og musiksmag osv. I fantasyfortællingen og fremtidsdystopien skaber forfatteren et mere eller mindre nyt univers og sætter selv rammerne. I disse genrer er det ofte de store livsspørgsmål,, der bliver taget op. Liv, død, overlevelse, moral … Det interesserer vel både unge og ældre læsere.

Jeg kan lide mange forskellige genrer, for mig handler det meget om, hvorvidt jeg bliver fanget af historien, om jeg kan se personerne for mig og ikke mindst om sproget er levende.


Kan du på nogen måde løfte sløret for hvornår næste bog i serien kommer?
Jeg vil tro, det bliver til februar eller marts 2013. Hvis alting går som planlagt :)


5 hurtige:

Favorit...



...Sted at læse?
Hvor som helst. I sofaen, min seng, i toget … Pausesteder.


...Sted at skrive?
Jeg er meget glad for at tage på skriveophold f.eks. på Klitgården i Skagen, hvor jeg sidder og skriver med udsigt til klitter og hav.


...Bog?
Det er svært at svare på, men to bøger har virkelig berørt mig. ’Vejen’ af Cormac McCarthy og ’En hårfin balance’ af Rohinton Mistry. Førstnævnte er en fremtidsfortælling, både smuk og grufuld på samme tid. Jeg kunne kun læse i den ved højlys dag. Sidstnævnte er en stor mobbedreng om det moderne Indien. Den handler i lige så høj grad som ’Vejen’ om det at overleve. Både på det konkret fysiske, men også på det åndelige plan.


...Forfatter?
 Jeg er vild med Paul Auster, Kim Leine, Per Petterson … Heldigvis er der mange.


...Genre?
Jeg læser mest realisme og stort set aldrig krimier. Når det kommer til børne- og ungdomslitteratur, læser jeg alt lige fra sifi over fantasy til hard core realisme. Igen er det kvaliteten af historien, der er afgørende. Og vægtningen af sproget.

SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig