onsdag den 29. august 2012

Jagten på det ultimative plot tvist

Det kan virkelig ødelægge en bog for mig når den er alt for forudsigelig. Jeg elsker et godt overraskende plot tvist. Det er nok faktisk hele årsagen til, jeg mest læser engelsk litteratur, for det er langt fra alle danske forfattere der har plottet som fokus. Hvordan skulle de også have det, når man ikke engang har fokus på det på vores forfatteruddannelse.

Jeg har forsøgt at grave mig frem til nogle bøger eller hjemmesider om emnet. For jeg synes det er utrolig interessant hvad der gør at vi opfanger nogen hints og ikke andre. Hvad der gør at nogen kan elske en bog og andre not so much. Selve læseoplevelsen generelt, synes jeg det kunne være spændende at lærer mere om. Jeg faldt bl.a. over denne bog af Jamie Scott Bell - Plot & Structure: Techniques and exercises for crafting a plot that grips readers from start to finish.


Yes tænkte jeg, lige bogen for mig. Men i hele den bog var der kun en enkelt side hvor der stod nogen om at overraske sine læsere og hvordan man gjorde det. Forfatterens svar var egentlig bare at man skulle tænke på hvordan personerne i bogen kunne reagere anderledes.... well dahh... Det havde selv jeg regnet ud.

Det er lidt øv jeg ikke kan finde noget om det. Så jeg deler lige min frustration lidt med jer. Der er nok ikke andet at gøre end at analysere de bøger hvor jeg kan se at det lykkes. Indtil der forhåbentlig er en der skriver den rigtig bog.
SHARE:

2 kommentarer

  1. Hehe, hvem ved, måske det en dag bliver til en bog – griner – eich det er gas. Tusind tak skal du have… =D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne i hvert fald være spændende læsestof. :0)

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig