mandag den 15. oktober 2012

Matched anmeldelse

Første bog ud af tre i serien Matched af Ally Condie.

Forlaget Rosinante skriver følgende om bogen:
Samfundet bestemmer. Hvem du skal elske. Hvor du skal arbejde. Hvornår du skal dø.
Cassia har altid stolet på, at Samfundet vidste, hvad der var det rette for hende. Så da hun på sin store aften får at vide, at det er hendes gamle barndomsven Xander, hun skal matches med, er hun lykkelig. Et kort øjeblik. Da hun kommer hjem og sætter sit mikrokort i portalen, toner en anden dreng nemlig frem på skærmen: Afvigeren Ky, som hun altid har været lidt tiltrukket af. Kan Samfundet begå en fejl? Og hvad sker der, hvis man udfordrer Samfundet og begynder at træffe sine egne valg?

Marched er virkelig en interssant obsavation på hvordan fremtiden ville være hvis vi fik et så kontrolleret samfund. Faktisk vil min politiske side tænke (når den er i sit onde hjørne) at sådan ville verden se ud hvis enhedslisten sad på magten. :0) Mest fordi at hvis det stod til dem så gik vi alle i det samme tøj og fik det samme i løn, og på en måde dræber individualismen. Der er virkelig heller ingen indivudualisme i verdenen i Matched, på tidspunkter er det faktisk helt kvalmende hvor lige og kontrolleret alting skal være. De må ikke engang bestemme hvem de skal være sammen med resten af deres liv, det er fakta der bestemmer det...

Personligt kunne jeg ikke rigtig lide kærlighedshistorien. Men umiddelbart tror jeg også det er meningen at vi ikke skal forstå hvorfor de passer sammen. Så måske vi får den glæde i den næste bog.

Utrolig tankevækkende og godt gennemtænkt bog. Desværre haltede personerne lidt under det miljø de er opvokset i, hvilket ikke gør dem særlig interessant. Så jeg bliver simpelthen nødt til at læse den næste bog i serien.

KKKK+