fredag den 16. november 2012

Den Tomme Plads anmeldelse (The Casual Vacancy)

Gyldendal skriver:
J.K. Rowlings første roman for voksne.

Barry Fairweather er i begyndelsen af fyrrerne, da han, ganske uventet, dør. Den lille by Pagford efterlades i chok. Pagford emmer af engelsk idyl med sit brostensbelagte torv og den historiske klosterkirke, men lige under overfladen lurer sandheden om en by i krig. Rige i strid med fattige, teenagere med deres forældre, koner med deres mænd, lærere med deres elever… Pagford er slet ikke, som byen ser ud til ved første øjekast. Og den tomme stol, som Barry efterlader sig i sognerådet, bliver snart kilden til den største strid, byen endnu har set. For hvem vinder valget, der er indhyllet i heftig lidenskab, dobbeltspil og uventede afsløringer?

Den tomme plads er en på alle måder tankevækkende og stor fortælling om en lille by.

Wow... aldrig har jeg læst en bog hvor der er SÅ meget skiften i personfortæller og SÅ godt et flow. Wow... J.K. Rowling er virkelig vor tids største historiefortæller.

Men, bogen er så langt fra Harry Potter som den næste kan komme. Så man skal ikke læse bogen og tro man får noget lignende i hvert fald. Man skal nærmere læse den hvis man vil nyde en dygtig forfatters arbejde. Der er ingen tvivl om at jeg selv langt bedst kan lide Harry Potter bøgerne, men det ville også være lidt for fantastisk hvis J.K. Rowling kan ramme samme store bølge. Så nu har jeg advaret jer..

Dermed sagt så er det her også en god historie. Ingen tvivl om det. Der er en fascinerende indsigt i andre mennesker. Den er meget mere realistisk. Meget engelsk. Og så er den meget humoristisk. Bogen er til tider også tragikomisk, hvilket J.K. Rowling bevidst har lavet den. Samtidig med at det er en utrolig sørgelig slutning.

Det var en ren fornøjelse for mig at læse. Så det er svært at sige noget negativt. Det eneste er, at det kan være lidt langsommeligt at komme ind i bogen, fordi vi skal have præsenteret så mange karakterer. Men så alligevel ikke, for jeg nød virkelig at læse om de sjove personligheder. Det eneste var at jeg synes den danske oversatte titel, Den tomme plads, er lidt intetsigende. Det tomme sæde, havde da sagt langt mere, synes I ikke? :0)

Man får både krummet tær, grint og grædt. Alt sammen i en skøn forening. Jeg glæder mig til J.K. Rowlings næste udgivelse, da hun for mig er blevet en af de få forfattere man kan regne med kvalitet fra, uanset emne. SAMTIDIG med hun levere en fantastisk historie.

Så alt i alt, fantastisk håndværk, så det skal da have fuld rating: KKKKKK