fredag den 25. januar 2013

Det Smaragdgrønne Atlas

Det Smaragdgrønne Atlas
Forfatter: John Stephens
Serie: Bøger fra Begyndelsen #1
Sprog: Dansk
Udgiver: Alvilda

Originalsprog: Engelsk
Originaltitel: The Emerald Atlas (The Books of the Beginning #1)


Stor tak til Alvilda for anmeldereksemplaret: http://www.alvilda.dk/









Beskrivelse fra goodreads:
Kate vil aldrig glemme den aften for ti år siden, da tre mørke skikkelser med ligblege hænder dukkede op uden forhendes barndomshjem. Det var sidste gang, Kate og hendes søskende, Michael og Emma, så deres forældre.

Da de flytter ind på den mystiske dr. Pyms børnehjem, begynder en rejse, der fører dem langt ind i en fremmedartet, faretruende verden. For at overleve er de tvunget til at finde ud af, hvorfor de bliver jagtet af de udræbelige morum cadi-krigere. Og hvad er det for en profeti, den magtbegærlige grevinde taler om?

Skarpt forfulgt af skrækindjagende fjender, der alle efterstræber et magisk atlas med uanede kræfter, må de tre søskende kaste sig ud i kampen mellem det gode og det onde.



Det Smaragdgrønne Atlas er den type bog hvor man gerne vil have tid til rigtig at leve sig ind i begivenhederne. Hvis i kan huske min anmeldelse af Den Gyldne Nøgle, så er denne bog alt det jeg havde forventet af Den Gyldne Nøgle og mere til. Det er en skøn eventyrlig fortælling om tre søskende der bliver revet med begivenhedernes gang idet der åbnes en hel ny eventyrlig verden for øjnene af dem.

Humoren i bogen er dejlig, især fordi man rigtig kan mærke den gennem søskende forholdet. Forholdet mellem de tre søskende synes jeg virker utrolig ægte. Alle mulige tænkelige følelser som man kan have til ens søster og bror er stort set repræsenteret. Generelt er alle personer som vi møder i serien ret unikke, så man er sikker på altid at være i interessant selskab.

Der er flere der sammenligner bogen med Harry Potter. Jeg kan også sagtens se ligheden, men for mig nåede den ikke helt derop, men jeg nød til gengæld denne bog en del mere end Narnia-fortællingerne. Det eneste bogen lige manglede for mit vedkommende var noget nyt, noget originalitet, men det er jeg sikker på der kommer i Den Rubinrøde Krønike som jeg glæder mig til at komme i gang med.

Jeg tror også en anelse mindre barnligt sprog ville have klædt bogen endnu bedre. Det er dog ikke noget der på nogen måde er generende, slet ikke. Plottet er godt lavet og historien var en sand fornøjelse at læse.


SHARE:

2 kommentarer

  1. Hvad hedder den sidste bog i serien?

    SvarSlet
    Svar
    1. Den sidste bog er ikke udkommet endnu, heller ikke på engelsk, og den har faktisk heller ikke fået nogen titel endnu, på nogen af sprogene.

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig