fredag den 22. februar 2013

The Perks of Being a Wallflower review


Forfatter: Stephen Chbosky
Sprog: Engelsk
Udgiver: Pocket Books
Udgivelsesdato: 1. februar 1999
Målgruppe:YA
Genre: Moderne Realisme
 
Bogen fåes endnu ikke på dansk, of filmen kom så vidt jeg ved ikke engang i biografen herhjemme.





Goodreads beskrivelse:
Charlie is a freshman. And while he's not the biggest geek in the school, he is by no means popular. Shy, introspective, intelligent beyond his years yet socially awkward, he is a wallflower, caught between trying to live his life and trying to run from it. Charlie is attempting to navigate his way through uncharted territory: the world of first dates and mixed tapes, family dramas and new friends; the world of sex, drugs, and The Rocky Horror Picture Show, when all one requires is that perfect song on that perfect drive to feel infinite. But Charlie can't stay on the sideline forever. Standing on the fringes of life offers a unique perspective. But there comes a time to see what it looks like from the dance floor.

The Perks of Being a Wallflower is a deeply affecting coming-of-age story that will spirit you back to those wild and poignant roller-coaster days known as growing up.



The Perks of Being a Wallflower er ikke din typiske YA contemporary bog, det er nok ikke mindst også derfor det er blevet en klassiker. Sidste år kom filmatiseringen i biografer verden over, med Logan Lerman og Emma Watson i hovedrollerne som Charlie og Sam. Filmen er udkommet på dvd og blueray.

Bogen er en masse tanker fra 15-årige Charlie. Og mand hvor har han mange tanker, en del flere end en normal dreng på hans alder. Men han er bestemt ikke normal. Hvilket gør historien, anderledes, ny og spædende. Han er på en gang naiv og samtidig udstyret med en indsigt der er større end en normal 15-årig dreng. Man kan simpelthen ikke lade være med at holde af ham som hovedperson, selvom man nogle gange har lyst til at ruske ham.

Jeg så filmen efter jeg havde læst bogen og igen er jeg glad for jeg havde læst bogen, for filmen levede på ingen måde op til bogen efter min mening. Dog skal det siges at jeg faktisk ikke er så vild med historien handlingsmæssigt. Hvis ikke den havde været så anderledes spændende, havde den været dybt kedelig.

Så selvom originalitet betyder meget i min bog, så gør handlingen det især også. Det var en meget underholdende historie, men kunne jeg finde på at læse den igen? Nej, det kunne jeg nok ikke.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig