fredag den 8. marts 2013

Papegøje i Varmeskab anmeldelse


 
Papegøje i Varmeskab

Forfatter: Birgitte Maria Smidt
Sprog: Dansk
Udgiver: Møller
Målgruppe: Voksne
Genre: Realisme


Tak til forlaget Møller for anmeldereksemplaret










Beksrivelse fra forlaget Møller:
Papegøjer i varmeskab er en dagbogsroman om en mand i 30’erne, der har mistet orienteringen. Kvinderne har sat sig på det meste. De har sludret sig til definitionsmagten, knæsat det monogame forhold – og erobret taleretten, kaffevalget og adgangen til sex. Og bogens fortæller, Yanis, kan ikke finde sig til rette i verdensordenen.
Vi møder Yanis, mens han mistroisk over for kærligheden cirkulerer rundt i København og forsøger at navigere en voksende følelse af udsathed og tomhed med besk humor og sin pik.
Papegøjer i varmeskab er Birgitte Maria Smidts debutroman. Her tegner hun et portræt af at være mand i starten af 30′erne uden nogen eller noget at kæmpe for. Om at være kuldslået og liderlig og filtret ind i kønsspillet.



Papegøjer i Varmeskab minder utrolig meget om ungdomsbogen The Perks of Being a Wallflower, hvor vi følger en dreng med en masse "random" tanker, i denne bog er det en mand med utrolig mange "random" sextanker. Så hvis du kunne lide tPoBaW stilen, (dagbogsroman) så kan du bestemt også lide denne.

Manden Yanis er på ingen måder tiltalende, han er faktisk en smule irriterende. Han virker utrolig ubehjælpelig, men det er helt sikkert også derfor man er drevet til at læse videre. For hvordan vil det gå ham og hans sexliv?

Egentlig er det her slet ikke en genre for mig, hvilket er mystisk når man tænker over hvor let og behageligt jeg havde det ved at læse både Papegøjer i Varmeskab, men også The Perks of Being a Wallflower. Hvor jeg nogle gange kæmper med at komme igennem en paranormal romance. Hvilket bestemt taler utrolig godt for sproget, at forfatteren hele tiden giver os lyst til at læse videre. Det er i hvert fald langt nemmere at overskue en spændende roman på 200 sider, hvor der nogengange kun står en linje på siden, i vores travle hverdag, end en roman på 400 sider, med lille bitte små bogstaver.

Historiemæssigt så giver bogen os et meget godt indblik i vores nutidsdanmark. Der er helt sikkert mange mænd som Yanis, det er der ingen tvivl om. Hvilket i sig selv, faktisk er lidt skræmmende. Det er lidt skræmmende at prøve at være inde i en mands hoved, hvor der virkelig ikke forgår ret meget andet end sex og klynken. Især når man er feminist. Man vil helt sikkert blive fristet til at tro at feministerne får et kick ud af at se en mand som Yanis. Måske er der nogen der gør? Jeg vil også kalde mig for feminist, og jeg synes det er en frygtelig tanke. Men jeg har godt hørt før at mange udlændige synes vores mænd er for vattede fordi kvinderne er for stærke. Efter min mening kan det på ingen måde være kvindernes skyld. Hvad? Mænd for lidt konkurrence og så lægger de sig bare ned og siger spark hårde skat? Arh.. den tror jeg ikke på. Er der ikke plads til mænd i feministdanmark? Bliver mænd smittet af feminisme? Som en virus.
En ting er sikkert, Yanis er virkelig en mand der har svært ved at finde sin manderolle i livet. Måske han skulle starte med at sige bland dig udenom, til sin mor?

Se ... bogen er også tankevækkende. Jeg er gået i gang med at filisofere nu også ... Jeg elsker når bøger giver os noget at tænke over bagefter, og det gør den her bog helt bestemt. Samtidig med at den er meget hummoristisk.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig