onsdag den 13. marts 2013

Serpina anmeldelse

Serpina

Forfatter: Helle Ryding
Serie: Klintespind #1
Sprog: Dansk
Udgiver: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck
Målgruppe:YA
Genre: Fantasy


Tak til Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck for anmeldereksemplaret









Goodreads:
Klintekongen Mithram hersker over de mægtige kridtklinter i landet Soria og bor med sine ni døtre i sin borg inde i klinten, hvor der er en frodig have og evig sommer. Han hjælper landets rigtige konge med at forsvare Soria mod fjender fra havet. Men han er også berygtet for sine vilde natteridt ud i landet med sin flok af døde krigere. Og han er frygtet for sin grusomme afstraffelse af de unge mænd, der sniger sig til et glimt af hans mange smukke døtre, der drager ud om natten som præstinder for at hjælpe de syge.

Kongens ottende datter, Serpina, er en egenrådig ung pige, der ser op til sin far, men dog ikke altid retter sig efter hans mange forbud. Især det der drejer sig om ikke at måtte tale med fremmede mænd. De ni døtre er – hvis de har bestået vandånden Undinens prøve – usårlige mod alt undtagen slangesværdet, et våben, der bliver båret af en dødsensfarlig fjende, som deres far konstant advarer dem mod. På hver af pigerne bor en edderkop, som hjælper dem med at spinde magiske spind, og som også er en ven, der altid er i nærheden.

Men den gamle ærkefjende lurer på sin chance for at trænge gennem Kong Mithrams solide barrierer. Serpina og hendes søskende fristes til at overtræde nogle af deres fars forbud, og pludselig er de alle ni en del af et farligt spil, der bliver helt anderledes skæbnesvangert, end det først ser ud til.


Serpina er en rigtig fantasyfortælling. Dette er ikke den sædvanlige ya fantasy. Der er meget mere fantasy over Serpina, hvilket må siges at være meget forfriskende.

Jeg kan især godt lide at Serpina har en fast følgesvend i sin spinner. Det synes jeg er en skøn detalje. Magien er også anderledes men utrolig interessant at følge. Rent teknisk er Helle Ryding en fantastisk historiefortæller. Hun forstår at fortælle historien ud fra karakteren, som de oplever den og er ikke fristet til at fortælle i øst og vest om alle de evner Serpina har. Vi ser og oplever det, i stedet for at få det fortalt.

I bogen følger vi en hel familieflok med rigtig mange piger. Så der er rigtig mange navne, faktisk rigtig mange ens navne. På trods af det var det ikke så svært at holde styr på hvem der var hvem. Jeg tror det er fordi Helle Ryding har givet dem så forskellige personligheder, og lader det skinne igennem så man aldrig er i tvivl.

Jeg havde utrolig svært ved at blive trukket ind i historien. Jeg tror jeg var oppe på 100 sider før bogen bed sig fast. Jeg tror grunden til det er, at plottet i starten var meget langtrukket, og jeg kan også mærke at jeg havde lidt problemer med at se fantasyverdenen for mig og så synes jeg desværre ikke at Serpina var en så interessant karakter. MEN, det gik heldigvis over. Så meget at man til sidst sad med den modsatte følelse. At det her var en super karakterudvikling som Serpina gennemlevede, at plottet (selvom det startede forudsigeligt) endte med at være meget interessant og til tider overraskende. Selv den fantasyverden som forfatteren har opbygget vil jeg bare have meget mere af nu. Heldigvis udkommer de sidste to bøger i serien meget snart. Jeg glæder mig helt vildt til at læse dem.

Jeg synes faktisk ikke det gør så meget at historien starter langsomt hvis den så bare ender med at slutte med stor fanfare, som det er tilfældet her. Jeg er især også vild med den udvikling Serpina gennemgår. Jeg er utrolig spændt på hvad hun nu vil gøre. Uden at sige for meget om slutningen, så har vi virkelig med en slutning at gøre, hvor man tænker; Hold da op, hvordan vil forfatteren dog nogensinde kunne skrive sig ud af det sorte dybe hul. Så det ligger jo bare op til en fantastisk 2'er!

Så man må sige at Serpina virkelig lever op til sin titel: Årets bedste børne/ungdomsbog i 2011. I toppen har jeg godt nok sat målgruppen til YA, men det er lidt fordi at jeg tror børn hurtigt vil gå død i den og slet ikke få det udbytte ud af bogen som unge eller YA vil. Jeg tror også ordet "børn" bare er resultatet af sådan som vi inddeler det i Danmark. Med børn mener de fleste forlag eller boghandlere som regel helt op til 18 år.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig