Atomzonen anmeldelse

Genre: Dystopia
Målgruppe: Unge/YA
Udgiver: Gyldendal

Tak til Gyldendal for anmeldereksemplaret

Tjek også Gyldendals facebook side, med bøger for unge ud. Der kan du finde spændende bognyheder og indimellem har de også nogle konkurrencer hvor du kan vinde deres fine bøger.

Da det er en 2'er, så kan der forkomme spoilers, se i stedet min anmeldelse af den første bog i serien her

Lara og Jarii kommer hjem til Husene med Laras far. Lara tror, at det bliver begyndelsen på et nyt liv, hvor hun er ude af dykkerbossens klør, og hvor hendes familie igen er samlet. Men så opdager hun, at hendes søster Fianti er blevet bortført af pirater. Sammen med Jarii og barndomsvennen Malco rejser Lara af sted for at prøve at finde piraterne. Ifølge et rygte holder de til i Atomzonen, hvor den radioaktive stråling er så stor, at intet levende kan eksistere...

Det her er så absolut den bedste danske dystopiske bog, jeg har læst til dato. Og jeg har faktisk kun rosende ord at sige om bogen. Den er både spændende, original, forfriskende, interessant og ikke mindst også rigtig, rigtig god. Ida-Marie Rendtorff tryller sprog, plot, karaktere, handling og spænding, smukt sammen som om hun spinder et guldtæppe. Alle trådene sidder perfekt. Alt er harmonisk og helheden er smuk.

I forhold til den første bog, så synes jeg Lara virker lidt ældre og der er lidt mere kærlighed og teenagehomor med. Hvilket jeg elsker at der er. Den oversvømmede verden er på en gang, både fascinerende men også vildt skræmmende. Jeg er så utrolig spændt på hvor historien vil bevæge sig hen herfra, og jeg har ret svært ved at vente på den næste. Men hvad kan jeg gøre?

Selvom bogen er skrevet til unge, så er jeg ikke et øjeblik i tvivl om at mange voksne også vil finde den interessant.

Jeg er vild med Lara, hun er en survivor, samtidig med at man ikke er i tvivl om at hun vil gøre alt for sin familie. Hun er modig og sej, og samtidig sidder der et rigtigt godt hoved på hende. Men jeg er faktisk kommet lidt i vildrede om jeg bedst kan lide Jarii eller Malco. Der er bare et eller andet over Malco. På den anden side vil Jarii skære sin arme af for Laras skyld. Men jeg får også indtrykket af, at Malco vil gøre det samme.

Atomzonen er faktisk endnu bedre end den første bog, og det er ikke særlig tit jeg synes det sker. Så det er bare skønt når man bliver overrasket på den måde. Jeg synes bogen har noget magisk eventyragtigt over sig, samtidig med at den jo foregår i en fremtidsverden og derfor på ingen måde er gammeldags. Det bliver også fortalt i et helt almindeligt sprog. Den stil kan jeg rigtig godt lide. Suk hvem der bare var halv så dygtig som Ida-Marie Rendtorff.

Det er så skønt at læse en dansk bog, der kan leve op til den høje udlandske standart inden for YA litteratur. Jeg håber Gyldendal overvejer at sælge den til udlandet.