Fadul og hele fadæsen anmeldelse

Forfatter: Iselin C. Hermann
Målgruppe: Læsealderen eller højtlæsningsbog
Illustrator: Peter Bay Alexandersen
Udgiver: Carlsen

Tak til forlaget Carlsen for anmeldereksemplaret

De to børn Fadul og Lamia, som boede i den store købmandsgård i byen Abdahrul - langt, langt væk og i gamle dage - ragede sig engang ud i en værre redelighed.
Forstår du, denga g i Abdahrul var der nogle onde mennesker oppe i bjerget, som gjorde alt, hvad de kunne, for at forsure livet for dem nede i byen. Hvorfor fandt folk sig i det, og hvorfor gjorde politiet ikke noget?
De voksne var håbløse. Derfor besluttede Lamia og Fadul, at hvis de andre ikke ville, så måtte de selv tage affære. For hvem har sagt, at man ikke kan blive venner med uvennerne og skabe fred i stedet for ufred? De måtte udstå store farer og.. nej, jeg si'r ikke mere. Hvis du vil vide noget mere om fadæsen, må du få din mor eller far til at læse op for dig. NU!

Jeg må tilstå, at jeg ikke er den store fortaler af denne børnebog. Den er skrevet i samme sprog som referatet her ovenover med kursiv. Og jeg synes det er sådan et en meget nedtalende sprog til børn. Noget jeg kan huske jeg ikke brød mig om at læse selv, da jeg var barn. Derudover synes jeg der er alt for mange fylde ord og snik snak, der gør at handlingen ikke er særlig fremdrevet. Jeg synes der skal være masser af fart over fældet i børnebøger, og selvom der også sker meget i Fadul og hele fadæsen, så er det bare som om det bliver forklaret med mange flere ord end der er nødvendigt. Jeg kan bare ikke lade være med at tænke på, at hvis jeg kede mig, ville børn så ikke også kede sig? De er jo vandt til historier hvor der er en masse aktion.

Det jeg godt kan lide ved bogen, er det indblik man får i en anden kultur. Det er næsten en hel anden verden, der åbner sig op for en, når man læser bogen. Hvilket jeg synes er super skønt og noget jeg tror børn vil have rigtig meget glæde af.

Illustrationerne er sjove og meget levende og beskrivende i sig selv.