Beautiful creatures - Kaos anmeldelse

Serie: Beautiful Creatures #3
Originaltitel: Beautiful Chaos
Genre: Paranormal Romance
Udgiver: Forlaget Carlsen

Tak til forlaget Carlsen for anmeldereksemplaret, tjek også deres facebookside ud

Kan forekomme spoilers hvis ikke du har læst de to første bøger i serien. Læs i stedet disse anmeldelser under fanen anmeldelser.

Der er undergangsstemning i ellers så idylliske Gatlin. Magtbalancen mellem mørke og lys blev ødelagt, efter at Lena nægtede at vælge side, og nu begynder konsekvenserne: Sindssyge hedebølger, ødelæggende storme og græshoppesværme hærger byen, og folk fabler om jordens undergang. Selv de stærkeste castere i Lenas familie oplever, at deres evner bliver påvirket, og det går op for Ethan og Lena, at deres kærlighed har sat gang i et kaos, der er hævet over liv og død. Som tiden går træder ét spørgsmål tydeligere og tydeligere frem: Hvad - eller hvem - må ofres for at redde Gatlin  Samtidig sker der mærkelige ting med Ethan. Pludselig skriver han med venstre hånd og afskyr mad, han ellers elskede. Endnu værre er, at han begynder at glemme ting - navne, telefonnumre og endda begivenheder i fortiden. Det er, som om hans sind er ved at forandre sig. Han ved ikke hvorfor og er også virkelig bange for at finde ud af det. Han hører hele tiden en indre stemme blive ved med at sige: - Jeg venter. Hvem er det, der venter på Ethan, og hvorfor? Nogle gange er der ikke kun ét svar og ét valg. Og nogle gange - denne gang - er der ikke nogen lykkelig slutning.

Jeg håber hver gang, men desværre fanger den tredje bog i Beautiful Creatures serien mig heller ikke. Jeg vil ønske at jeg kunne lide den, men jeg ved ikke hvad der er galt. For karakterne kan jeg rigtig godt lide, alle sammen. Den jeg mindst kan lide er måske Lena, og måske er det, det der er problemet. For mig tror jeg også lidt jeg er modstander af at de hele tiden udsætter/skubbe "problemet" foran sig hele tiden. De vil i princippet stadig opnå det samme som i første bog. I den her handler det mest om konsekvenserne af deres handlinger. Plus jeg synes også den var lidt nem at regne ud.

Men hvis du er helt vild med serien, så bliver du bestemt ikke skuffet. Der er meget mere aktion, mange flere opdagelser og mange flere følelser på spil i Kaos. Lena og Ethan oplever hjerteskærende modvind som aldrig før. Og du må hellere forberede dig på tåre. Faktisk vil jeg gå så langt som til at sige, at jeg tror du vil synes at den her bog er langt bedre end den første og anden bog i serien.

Det jeg rigtig godt kan lide er de litterære referencer der er i bogen og jeg kan også rigtig godt lide den sydstatsagtige stemning. Ethan er virkelig sydstats hot i mine øjne. Han minder på ingen måde om ham fra filmen. Jeg elsker som sagt mange af karakterne og det har meget ofte sjove udfald når nogle af dem støder sammen.

Ren teknikmæssigt har jeg før langet ud efter de to forfatterinde af serien, men det virker til de er ved at have godt styr på det. Så mangler vi bare lige deres historiefortælling kommer med op også.