søndag den 18. august 2013

Børnebøger #7

I dette blog-tema vil jeg komme med anmeldelser af aktuelle børnebøger, som inspiration til de små.



Til de nysgerrige
En bog om krop, sex og hvordan man får børn

Der er én ting, der er sikkert her i livet, og det er, at vi engang er blevet født. Men hvad betyder det? Hvordan bliver en kvinde gravid? Og hvad er sex egentlig for noget? Det er ikke alle voksne, der synes, det er sjovt at have sex. Nogle kan bedre lide at nusse i haven eller spille el-guitar.

Forfatter og illustrator: Marie Dysgaard Christiansen

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal synes om den her bog. Det er måske godt nok at være meget åben over for hvad sex er overfor sine børn. Det er den her bog i hvert fald, 100%. Den holder sig ikke tilbage med noget information overhovedet.

Mit eneste umiddelbare problem med bogen er at jeg synes den gør sex en anelse vulgært.

Tegningerne og sproget er i børnehøjde. Og efter at have læst den igennem en gang til, så blev den lidt mindre vulgær. Men det er helt klart ikke en bog for alle. Det er helt klart en bog til børn som har nogle åbne forældre som ikke er bange for at svare på selv de mest pinlige spørgsmål. Jeg tror også at bogen for mange vil være en rigtig god hjælp til at forklare de svære ting. Den er i hvert fald utrolig pædagogisk.




Sørøverens tre ønsker

Splitte mine bramsejl! råbte Rasmus. Jeg er hundesulten. Lad os lægge til i denne havn og finde et sted, hvor vi kan få noget mad. Jeg kan spise 22 røde pølser! råbte Killer. Jeg kan sluge 44 pandekager med syltetøj! råbte Enøje. Bølle-Bent sagde ikke noget. Hvorfor siger du ikke noget? spurgte Rasmus. Fordi jeg er så glad for, at vi alle sammen er her, sagde Bølle-Bent stille.

Forfatter Thorstein Thomsen
Illustrator Lea Léten

Super fede tegninger og sjove personligheder er hvad der især driver denne morsomme historie.

Jeg kan ret godt lide elementet med ånden i glasset, og at ønskerne kun skaber problemer.

 Da jeg læste den forstille jeg mig, et barn få læst bogen op. Bogen vil nemlig være fantastisk som oplæsnings bog. Der er så mange rappe og sjove replikker der vil gøre oplæsningen sjovt og til en sand fornøjelse. Noget af det jeg også synes er vigtig i børnebøger er masser af aktion, at der sker noget, og det må man bestemt sige at der gør i den her bog.

Bogen henvender sig især til drenge med en sørøver drøm. 


Tak til forlaget Carlsen for anmeldelseseksemplarerne
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig