Lola & Kalejdoskopet anmeldelse

Forfatter: Janne Hejgaard
Serie: Lola midt i verden #2
Genre: Fantasy/Realisme
Målgruppe: Børn/Unge
Udgiver: Klim

Tak til forfatter Janne Hejgaard for anmeldereksemplaret

Lolas liv er fyldt med bekymringer. Hendes lillebror er meget syg, hun bliver chikaneret af sine klassekammerater, og så er der balladen med mobilen og pengene. Og hvad med det, der blev ødelagt nytårsaften? Alt for mange tunge hemmeligheder, og hun har ikke nogen at dele dem med. Ikke før hun finder dragehytten og den mystiske kvinde, som giver hende lov til at bruge det hellige kalejdoskop – og som lytter til hende.
'Gangsta Gals' har fået Camilla som medlem, og hun har gang i et hævntogt, som er mere ødelæggende, end hun regner med. Maria har også planer, hemmelige planer, som Lola slet ikke ville bryde sig om, hvis hun kendte dem. Det værste er, når det går ud over en, man elsker ...
Heldigvis er Vik stadig Lolas ven, og han opdager den 'trylleformular', som Lola kan bruge til at få løst alle sine problemer. Det handler om at danse ...

Bogen handler som sådan ikke om magi, men forfatteren leger en smule med det overnaturlige. Det handler mere om hverdags/realisme magi. De ting der sker som videnskaben endnu ikke har fundet en forklaring på. Der er endnu mindre decideret overnaturligt i denne bog end den første. Jeg kan rigtig godt lide ideen i hverdags magi, for sådan føler jeg det også selv nogle gange. Jeg synes der er rigtig mange ting der er magisk i verden. Kærlighed. Naturlig. Følelser. Ja endda menneskelige organer er da mega magisk.

Jeg synes 2'eren er blevet alt for filosofisk til børnemålgruppen. Der er lange afsnit hvor Vik bare køre derudaf filosofisk og jeg er ret sikker på at en hel del børn ville være stået af på det. De informationsdump afsnit er virkelig også noget der tager livet af flowet i bogen.

Og hvor ville jeg have ønsket at historien havde været mere fortløbende, den hopper meget i synsvinkel og i tid. Det virker en smule generende. Jeg ville nok have fortrukket at have læst om færre personer. Der er ikke rigtig tid til at sætte mig ind i dem alle sammen. F.eks. Camilla, som jeg godt kunne lide at følge i den første bog, kammer fuldstændig over for mig i den her.

En af grundene til det er nok, at vi kommer ind på store hårde emner som cutting. For mig er det et frygteligt farligt emne. Man skal virkelig træde varsomt. Personligt for mig som læser kan jeg ikke bare acceptere, at det bare bliver forklaret flygtigt. Eller som en reaktion eller forklaring på en persons sindstilstand. Men det er en af mine book turn-offs, så det er ikke sikkert det er det samme for mange af læserne.

Dermed sagt så er bogen skrevet rigtig godt. Den er stadig spændende og underholdende. Men for mit vedkommende så tog serien en drastisk drejning i den forkerte retning.

Det er tydeligt at forfatteren har utrolig meget på hjertet, og har skullet have et imponerende overblik over bogen for at styre det. Og det har jeg stor respekt for. Men som jeg skriver ovenfor, kan der blive for meget af en god ting.